I 2013 har det blitt solgt flere suver enn stasjonsvogner. Segmentet er det som øker mest i Norge, og hver fjerde nye personbil som registreres i Norge er en suv, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Ser man på neste års nyheter, er det lite som tyder på at denne trenden vil avta. En rekke nye suver eller crossovere er på vei, og nær sagt alle de store bilprodusentene kommer med enten en helt ny modell, eller med store oppdateringer på allerede kjente modeller.
- Vår vurdering er at suv også neste år vil bite fra seg. En rekke nye modeller brøyter seg inn i markedet, spesielt fra luksusprodusentene, som for eksempel Mercedes GLA og Porsche Macan. Sammen med mer folkelige modeller vil disse bidra til at suv befester stillingen neste år, sier Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge.
Nye suver
Det er ikke bare Mercedes og Porsche som kommer med nye modeller. Lexus kommer for første gang kommer med en kompaktsuv som skal konkurrere med en oppdatert BMW X3. Tyskerne kommer også med helt nye X4.
For norske bilkjøpere kommer en av de mest spennende nyhetene fra Volvo.
- XC90 vil sette en ny industristandard på teknologi og miljø, og tar et stort steg når det gjelder store biler med moderat miljøavtrykk, sier Volvo-sjef Øystein Herland da han omtaler merkets viktigste nyhet i 2014.
I den billigere delen av markedet, kommer det blant annet nye generasjoner av populære suver som Nissan Qashqai og storebroren X-Trail.
- Kompakte suver er en vinner, det er en biltype folk har forelsket seg i. Dette kommer helt sikkert til å vedvare - lenge, sier Anders Hovde, som følger biltrendene tett som seniorrådgiver i TNS Gallup.
En tøff skijakke
Også andelen firehjulsdrevne biler i Norge økte med over 15 prosent i 2013, nå har hver tredje bil som selges drift på alle fire.
- Noe av årsaken til suv-suksessen er paradoksalt nok at flere leverer suv med tohjulstrekk til betydelig hyggeligere priser enn tidligere, det er viktig i Norge. Suv er heller ikke lenger hva det tidligere var – store suver er i økende grad erstattet med mellomstore og mer folkelige modeller, sier Marthinsen.
Selv uten nye suv-modeller neste år, tar også Audi grep for å ta ut mer i dette segmentet.
- Vi gjør en ytterligere satsning på suv i 2014. Vi skal sette inn støtet og ta ut mer av potensialet for Q3 og Q5, sier Vidar Eriksen, merkesjef for Audi i Norge.
Hovde hevder det er både emosjonelle og funksjonelle grunner til at segmentet vokser så mye.
- Bilene fremstår som solide, trafikksikre og trygge. Man setter seg inn og ikke ned i bilen og får god oversikt. Samtidig symboliserer disse bilene at man har en aktiv fritid, mer i tråd med den moderne mann og kvinne. Som en tøff skijakke, sier Hovde.
Flere elbiler
Av andre trender er det vanskelig å forbigå elbilene i stillhet.
- Elbilen har fått fotfeste, i hovedsak fordi folk kan kjøpe den på taxfree-butikken. Men Tesla har vist at den kan stå på egne ben, og bilene er ikke nå kun å se på som nummer to biler, sier Hovde.
Av nyheter på denne fronten er det den elektriske versjonen av Norges mest solgte bil Golf, som er den viktigste nyheten neste år. Nissan viderefører sin store suksess med Leaf når de lanserer e-NV200 som kommer både som varebil og femseter.
Kias første elektriske blir den urbane fargeklatten Soul som kommer til høsten.
Etter alt å dømme får ikke ivrige Tesla-kunder den elektriske suven Model X til Norge før i 2015.
- Offisielt kommer bilen i slutten av 2014 i USA og til Europa i 2015, opplyser Esben Pedersen i Tesla Motors.
Mer skreddersøm
Hovde har liten tro på at Norge skal ta etter Europa og velge de minste bilene, men ser en annen trend som det blir mer av.
- Folk kan sy sammen en bil etter sin egen smak og sine behov. Se på Renault som lanserer Captur med masse forskjellige valg for å tilpasse bilen sin egen smak og behov, sier Hovde.
Renault Captur er selvsagt også en liten suv.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.