Praha, Tsjekkia: Hvilken mann i sin beste alder har ikke tenkt at han gjerne skulle gjennomført guttedrømmen og gått til anskaffelse av en GTI-bil?

For noen lar dette seg gjøre, mens for mange, er det praktisk talt umulig å kjøpe seg en Golf eller tilsvarende, da man lever under flerbruksbilens tyranni, med all den smerte det innebærer.

Noen skal ha det til at de som ser etter en fornuftig stasjonsvogn ikke vurderer GTI-biler, og i hvert fall kikker ikke de som skal ha seg en GTI-bil på "fornuftige" stasjonsvogner. Slike holdninger er det Skoda vil til livs når de kommer på markedet med den nye Octavia i RS-versjon.

Se store bilder av Octavia RS i DN Play.

Folk med litt motorsportshistorisk håndbagasje kjenner andre sider av det tsjekkiske bilmerket enn vitsen "hvorfor kjøpe Skoda når du kan gå da?" RS-modellen grafser i historien, samtidig som den drar veksler på det nære slektskapet Octavia har til fetteren Golf GTI.

 

Det betyr at den praktiske og romslige stasjonsvognen som regnes for selve legemliggjørelsen av "mye bil for pengene", nå har fått installert en toliters turbobensinmotor, og dermed blitt mye mer motor for noe mer penger.

220 hestekrefter bensinmotor med dsg-girkasse til 472.500 kroner, for å være eksakt. Nabofaktoren er ikke skyhøy, men bilen er billigere enn Golf GTI.

Octavia RS finnes også i en dieselversjon, men den orker vi ikke bruke med tid på her enn å slå fast at den også er en finfin bil som spiller mer på det fornuftige enn det morsomme. Og mange av oss er enige om at vi bare lever én gang.

Motoren i vår testbil kommer altså fra Golf GTI, og når resten av bilen også bygges på samme plattform, kan nesten ikke Skoda greie å kåle det til med denne bilen. Og det gjør de heller ikke.

 

Dagens bilprodusenter er i ferd med å avlive myten om at man ikke kan manifistere mer enn passelig med krefter gjennom forhjulene. Den elektroniske differensialsperren sørger for at nykking og sporing ikke er noe problem, tross 220 hestekrefter på samme hjul som skal styre bilen. Null til 100 km/t gjennomføres like under syv sekunder, og det er et imponerende drag i motoren.

Den progressive styringen er veldig presis og bra vektet. Bilen lystrer førerens armer og ben i samme åndedrag. For å gi en ekstra piff, har Skoda i sport-modus skapt et lydbilde inne i kupeen som nesten får deg til å lure på hvor mange sylindere det som faktisk skjuler seg under panseret. Jukselyden får smilet frem for de som sitter inne i bilen, men antakelig ser det fårete ut for de som beskuer dette utenfra.

De nesten 300 kiloene du må drasse på sammenlignet med Golf høres mer ut enn de kjennes, og gyldne middelveier veier nok såpass i denne prisklassen.

Egentlig er det litt underlig at ikke flere har gjort som Skoda. De er en av få bilprodusenter som tenker at selv om man får familie med barn og behov for plass, gir mange ikke helt blaffen i drømmen.

Skal man ha litt krefter, må man langt høyere opp i pris, for de merkene som tilbyr slikt. Nærmeste konkurrent er kanskje Ford Focus ST, men med sin ungdommelighet og adferdsproblemer, passer den bedre til en 30-årskrise.

Den nye Octavia, har mye som skal til for å lykkes som familiebil. Og selv om den står grisekjøringsfaglig noe tilbake for nye Golf GTI, er den en ypperlig løsning for en mild 40-årskrise. God plass kombinert med et stempel som fornuftsbil, burde gi aksept i familierådet.

Se store bilder av Octavia RS i DN Play.

 

Les test av den langt billigere ordinære Octavia, men med nesten like bra motor: Oppskriften på verdensherredømme

Les test av Volkswagen Golf GTI: Originalen med imponerende comeback eller konkurrenten Ford Focus ST: Gledessprederen

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.