- Nordmenn har ikke spesielt lyst til å jobbe for offentlige virksomheter, og er heller ikke interessert i å snakke pent om dem, sier førsteamanuensis Peggy Brønn ved Handelshøyskolen BI til forskning.no .
I samarbeid med Apeland informasjon og Reputation Institute har hun gjennomført en omfattende undersøkelse av omdømmet til 50 norske offentlige virksomheter - "RepTrak Offentlig 2010".
Forbrukerrådet kommer best ut med en omdømmescore på 87,3 poeng (av 100 oppnåelige poeng), fulgt av Forbrukerombudet, Barneombudet, Riksrevisjonen og Politiet. Disse virksomhetene er fullt på høyde med de beste bedriftene i næringslivet.
Få vil jobbe der
Brønn har gjennomført en analyse av hvordan de undersøkte virksomhetene blir vurdert som mulig arbeidsgiver.
Intervjupersonene er blitt bedt om å svare på i hvilken grad de kunne tenke seg å jobbe for de 50 undersøkte offentlige virksomhetene. Her kommer Direktoratet for samfunnssikkerhet, Oljedirektoratet og Forbrukerrådet best ut.
Interessen for en offentlig karriere er langt mer beskjeden enn den totale omdømmekarakteren skulle tilsi.
Omdømmejumboene
Omdømmeundersøkelsen gir også en oversikt over hvilke offentlige virksomheter som vi er minst imponert over, de med det svakeste omdømme.
Helt på bunn havner Nav med 40,8 poeng.
Deretter følger Jernbaneverket, Samferdselsdepartementet og Utlendingsdirektoratet (UDI). Felles for omdømmejumboene er at de stadig vekk figurerer i mediene med negative saker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.