Lufthansa er den mest aktuelle partneren for SAS, skriver Dagens Næringsliv.
- Fusjonen øker presset på SAS. Det er positivt for SAS å jobbe for en fusjon med Lufthansa, noe som også vil være det beste for selskapet, arbeidsplassene og kundene, sier analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities til DN.
- Dette er ikke noe ledelsen i SAS mener noe om. Dette er et spørsmål for styret og eierne, sier informasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS til DN.
- Begynner å haste
Jacobsen mener det begynner å haste for SAS å komme med i en større gruppering for å kutte kostnader.
- Det som er helt klart er at det i luftfarten er altfor mange aktører, i en bransje som ikke tjener penger. Det skjer nå en voldsom konsolidering i flybransjen, og de som ikke blir med sliter med kostnadene, sier Jacobsen.
Ifølge IATA ligger verdens flyselskaper an til et samlet underskudd på 11 milliarder dollar (62 milliarder kroner) i år, og en passasjernedgang på nesten 20 prosent sammenlignet med ifjor.
Les også:
Ny fusjon i luften
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.