Få timer før Høyres stortingsgruppe onsdag ettermiddag skal ta stilling til om de vil støtte en statsgaranti for Oslo-OL i 2022, kom avtalen på plass om hvor stor andel Oslo kommune tar på seg av OL-investeringene.

– Vi har holdt på over et år, og for vår del kunne vi gjerne blitt ferdig tidligere, sier byrådsleder for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V) på spørsmål om tidspunktet var tilfeldig.

Strukket seg langt

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) og Bjercke sier begge at kommunen har strukket seg langt i forhandlingene.

– Sist det var OL i Norge, tok arrangørkommunene ikke noe. Vi tar nå på oss kostnadene til samtlige samferdselsinvesteringer knyttet til OL, vi tar den andelen av idrettsanlegg som idretten selv har foreslått, alle kostnader til plan- og reguleringsarbeid og våre kostnader for søknadsprosessen, sier byråd for kultur og næring, Bjercke til NTB.

I rene tall blir kommunens investeringer 1,5 milliarder kroner til samferdsel, 603 millioner til idrettsanlegg, 133 millioner i utgifter til plan- og reguleringsarbeid og 330 millioner kroner som er kommunens utgifter i søkeprosessen.

Ny ishall er ikke med. Avtalen legger til grunn at Vikingskipet på Hamar skal brukes under et eventuelt nytt OL.

Naturlig andel

Avtalen reduserer behovet for statsgaranti med 2,5 milliarder kroner, ifølge Bjercke.

Opprinnelig anslo søkergruppen et behov på 33,7 milliarder kroner i statsgaranti og offentlige utgifter på 21,7 milliarder kroner.

Et nytt og barbert konsept skulle ta ned behovet for statsgaranti med 8,8 milliarder kroner og offentlige tilskudd med 4,3 milliarder kroner. Men onsdag kveld kom en ekspertutredning som hevder at budsjettet bare reduseres med 4,8 milliarder kroner og de offentlige utgiftene med 1,8 milliarder kroner.

– Den diskusjonen som er oppstått om hvor mye det er mulig å kutte, kommer på utsiden av avtalen mellom Oslo kommune og Kulturdepartementet, sier Bjercke.

Overskridelser

Avtalen fordeler også ansvaret for eventuelle kostnadsoverskridelser. Oslo kommune tar alt ansvar når det gjelder de investeringene som kommunen skal gjøre på samferdsel, som først og fremst dreier seg om å oppgradere T-banen til Holmenkollen.

I tillegg tar Oslo ansvar for eventuell kostnadssprekk for alle andre investeringer og for gjennomføringen av arrangementet med inntil 100 millioner kroner.

– Det utgjør 5,6 prosent av en eventuell kostnadsoverskridelse på 10 prosent, sier Bjercke. 

Les også:
Mens Oslo lagde "billig-OL" kom det nye krav fra IOC
Billig-OL dyrere enn antatt  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.