LUANDA, ANGOLA. Grusveien ut til Sonils-basen utenfor Angolas hovedstad er humpete. Sakte snirkler biler og trailere seg frem mellom gjerder og små skur. Vel fremme hovedinngangen venter en grundig sikkerhetskontroll. På den andre siden et topp moderne anlegg.

- Dette har vært et utrolig tøft halvår, sier Andreas Kraabøl (38).

 

Nordmannen, opprinnelig fra Brumunddal, har bodd i Luanda i åtte år. Han kom hit som ansatt i norske Aker Solutions. I dag er han operasjonssjef for det amerikanskeide oljeserviceselskapet FMC Technologies (FMCT).

Oljenedturen har sendt Angola inn i en økonomisk krise. Kraabøl har aldri før opplevd noe lignende det bransjen gjennomgår i dag. Staben i FMCT er kuttet med om lag 30 prosent.

- De lokalt ansatte vi sier opp har gjerne små muligheter til å finne andre jobber. Hele familier rammes – direkte og indirekte, sier Kraabøl.

Ekstremt oljeavhengig

Det anslås at oljen utgjør rundt 95 prosent av Angolas eksportinntekter. Etter fjorårets prisras, ble statsbudsjettet kuttet med 75 prosent.  

Anderas Kraabøl er operasjonssjef for det amerikanskeide oljeserviceselskapet FMC Technologies (FMCT). FOTO: Marit Tronier Halvorsen
Anderas Kraabøl er operasjonssjef for det amerikanskeide oljeserviceselskapet FMC Technologies (FMCT). FOTO: Marit Tronier Halvorsen
- Angola er ekstremt oljeavhengig og fallet i oljeprisen har sendt et sjokk gjennom økonomien, sa den anerkjente Angola -forskeren Justin Pearce ved Cambridge til DN før jul.

I sin hverdag, merker Kraabøl krisen på flere måter.

- På kort tid har prisene på varer, mat og tjenester skutt i været. Som resultat av lav oljepris, stiger inflasjonen. Vi har sett en kraftig devaluering av den lokale valutaen og redusert tilgang til utenlandsk valuta i de kommersielle bankene. Gateverdien på dollar sies nå å være firedoblet på kort tid.

Kutt i subsidier 

Angola ble uavhengig i 1975. Deretter fulgte en 27 år lang borgerkrig. Da fredsavtalen ble signert i 2002, var den virkelige «oljeboomen» allerede i ferd med å ta av. Landets eneveldige president, José Eduardo Dos Santos (73), har hatt makten i 36 år.

Nelson Joao (43)er ansatt ved kontoret til Kirkens Nødhjelp. Utenfor Luanda viser han rundt i et boligområde oppført av myndighetene.

- Disse søppelhaugene pleide ikke å være her, sier han oppgitt.

Angoleseren pendler opptil to timer hver vei, men er likevel fornøyd med bosituasjonen. Verre er det at transportutgiftene nå har steget med 50 prosent som følge kutt i subsidier til drivstoff.

- På mange områder har det stoppet helt opp, sier 43-åringen. 

Saken fortsetter under bildet.

Nelson Joao (43)er ansatt ved kontoret til Kirkens Nødhjelp​ i Luanda, Angola. FOTO: Marit Tronier Halvorsen
Nelson Joao (43)er ansatt ved kontoret til Kirkens Nødhjelp​ i Luanda, Angola. FOTO: Marit Tronier Halvorsen
 

I pristoppen

I Luanda er bybildet preget av kontraster. Slitne murbygninger står side om side med ruvende skyskrapere. Kun kvartaler skiller en ryddig strandpromenade fra slum og fattigdom.

Angolas hovedstad har lenge gått for å være verdens dyreste by for utstasjonerte, mye på grunn av sikkerhetstiltak.

Samtidig lever størsteparten av befolkningen på om lag 22 millioner mennesker i dyp fattigdom, i det som er ett av verdens mest korrupte land.

I Norge gjør Økokrim forundersøkelser - første steg på vei mot en eventuell etterforskning - for å finne ut av hva som har skjedd med 715 millioner kroner det norske oljeselkapet Statoil har betalt i «sosiale bidrag» til Sonangol, Angolas statseide oljeselskap.

Restrukturerer etter 15 år med vekst

FMCT etablerte seg i Angola i 1999. Per i dag er andelen lokalt ansatte på 80  prosent. Å finne kompetent arbeidskraft har vært utforende, vedgår Kraabøl. Selskapet importerer avansert undervannsteknologi fra Kongsberg til operasjoner på rundt 700 til 1300 meters dyp. Ledelsen bruker gjerne flere år på å utvikle talenter.

For ett år siden hadde selskapet operasjoner på åtte rigger. I dag gjenstår to. Rundt halve nedturen kan knyttes direkte til fallet i oljeprisen, anslår Kraabøl.  Resten er prosjekter som utgår.

I april i fjor tapte selskapet en gigantkontrakt på 14 milliarder kroner til Aker Solutions. Samtidig må det tilpasse seg et økt skattenivå.

- Det viktigste nå - etter 15 år med konstant vekst - er å restrukturere organisasjonen, sier Kraabøl.

For Angola som land, ser han med dagens marked få lyspunkter.

- Myndighetene har allerede satt i gang tiltak for å styrke og bygge opp andre næringer, men det vil ta tid. Det vil derfor være viktig for landet å opprettholde dagens produksjon. De store prosjektene på 40 til 50 brønner, som vi har vært vant til her, tror jeg ikke vi kommer til å se igjen, sier han.

Amerikanske FMCT importerer avansert undervannsteknologi fra Kongsberg til operasjoner på rundt 700 til 1300 meters dyp. FOTO: Marit Tronier Halvorsen
Amerikanske FMCT importerer avansert undervannsteknologi fra Kongsberg til operasjoner på rundt 700 til 1300 meters dyp. FOTO: Marit Tronier Halvorsen
 

Les også:

Asia i dag: Kina nærmere en verdensvaluta

Rubio til DN: - Føler meg skikkelig bra!

Se DNtv: Dette er årets bil i Europa

Dette er årets bil i Europa
00:49
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.