Det skriver Financial Times.
Både Keppel og Sembcorp har mottatt store riggbestillinger fra Latin-Amerika de siste årene. Nå ser det imidlertid ut til at utsiktene for nye ordre er svake, samtidig som flere eksisterende kontrakter kan bli reforhandlet.
Dette illustrerer hvordan utfordringene blant olje- og gasselskapene sprer seg ut i leverandørkjeden, skriver FT, som fremhever at flere analytikere estimerer at 30-50 prosent av hele ordreboken til verftene i Singapore kan bli kansellert.
Om dette skjer, vil verftene muligens forsøke å selge riggene på det åpne markedet, noe som kan føre til at de må akseptere store rabatter.
Problemene kommer særlig fra Brasil, som utgjør en stor del av både Keppel og Sembcorps ordrebeholdninger.
Det er ikke lenge siden Petrobras var den største brukeren av dypvannsrigger i verden, og sto for omkring en femtedel av den globale etterspørselen i segmentet.
Tegn til full stans
Som følge av overskuddstilbudet i riggmarkedet og den pågående korrupsjonssaken i Petrobras, ser man tegn til full stans for nye riggordre, i tillegg til stor usikkerhet rundt de eksisterende ordrene.
Både Keppel og Sembcorps brasilianske datterselskaper er beskyldt for å ha deltatt i den angivelig omfattende korrupsjonen, og situasjonen har ført til at selskapene ikke har mottatt noen betalinger for de eksisterende ordrene med Sete Brasil, et leasingselskap som er ansvarlig for å forsyne Petrobras med rigger.
Situasjonen i Mexico er også komplisert. Som følge av utfordringer relatert til HMS, vedlikehold og effektivitet, startet det mexicanske statsoljeselskapet Pemex å modernisere utstyret og øke produktiviteten i 2011, skriver FT.
Som del av dette programmet, ble de verftene i Singapore tildelt store ordre fra Oro Negro og Grupo R, to av Pemex' leverandører.
Nå er Pemex imidlertid i gang med å reforhandle betingelsene på ordrene sine, som blant annet skal inkludere prisrabatt.
Keppel uttaler overfor FT at selskapet vil samarbeide med kundene sine for å minimere effektene av kontraktsendringer, mens Sembcorp sier det er «komfortabelt» med fremgangen og gjennomføringen av ordreboken.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.