Mandag feiret amerikanerne «Memorial Day» til minne om sine falne krigssoldater.

Dagen regnes som startskuddet på amerikanernes kjøresesong, som normalt gir et oppsving i oljeetterspørselen, skriver sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken Capital Markets i en morgenrapport tirsdag.

- Forbrukerne kommer i tredje kvartal. Det er den sesongen vi bruker mest olje i løpet av et år, sier oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets til DN.

Men til tross for at blant annet amerikanerne bruker bilen ekstra mye om sommeren i forbindelse med ferien, tror oljeanalytikeren at det globale forbruket kan komme til å dabbe av i løpet av sommermånedene.

Årsaken er den økonomiske utviklingen i både USA, Kina og Midt-Østen.

- Når de største oljeforbrukende nasjonene i verden viser svakhetstegn, er det klart det vil få følger for oljemarkedet. Det er ikke et godt tegn for veksten i oljeetterspørselen fremover, sier Saltvedt som tror på svakere oljeforbruk.

Industrivekst

Problemet i USA er at etterspørselsveksten etter olje ikke ser ut til å ta seg opp hos forbrukerne, på tross av bedringen i arbeidsmarkedet.

To faktorer kan legge en demper for oljeetterspørselen i sommer, ifølge Saltvedt:

  • Svakere nøkkeltall enn ventet
  • Bensinprisen har begynt å øke igjen

Den amerikanske sentralbanken venter fremdeles på et «avgjørende» bedringstegn i nøkkeltallene som er nødvendig for at styringsrenten i landet kan heves for første gang etter flere år med nullrente.

- Lavere oljepriser har bidratt til økt etterspørsel, men ikke i veldig stor grad, mener Saltvedt som har tatt en nærmere titt på forbrukstallene over dammen.

- Den største etterspørselen etter oljeprodukter i USA har kommet i form av diesel. Diesel benyttes mest av industrien, og er dermed tegn på at det er i industrien det går bedre, forklarer Nordea-analytikeren.

Det amerikanske forbruket er ventet å øke i årene frremover, men i et lavere tempo, legger hun til.

- At vi kan vente oss noen særlig oppgang i sommer, har jeg ikke tro på.

Kinesisk fall

Den største bekymringen til Saltvedt er imidlertid knyttet til den økonomiske situasjonen i Kina.

President Xi Jinping er i full gang med å gjennomføre strukturelle endringer i den kinesiske økonomien. Målet er å bli mindre avhengig av eksport og investeringer.

Mandag fortalte den kinesiske finansministeren Lou Jiwei at tollen på importartikler som kosmetikk, sko og klær i gjennomsnitt skal halveres for å få forbruket opp og sikre varig vekst.

- Kina viser åpenbart svakhetstegn. De har store problemer med å få igang veksten igjen. Det kan godt hende de må komme med flere stimulitiltak, mener oljeanalytikeren.

Så snart Kina er ferdig med lagerfyllingen som nå pågår, tror hun etterspørselen etter olje vil avta merkbart.

- Vi baserer oss på at det skal være en jevn vekst i oljeetterspørselen - og i et forholdsvis høyt tempo.

Endringer kan dermed påvirke oljeprisen:

- Når det flyter over av olje i markedet, betyr det at prisoppgangen i oljeprisen kan bli betydelig lavere enn ventet hvis denne negative trenden i økonomien fortsetter, sier Saltvedt.

Metningspunkt

Den siste regionen som bekymrer den norske oljeanalytikeren er Midt-Østen, og da spesielt Saudi-Arabia.

Til tross for at landet har gjort de lave oljeprisene til en del av sin strategi om å skvise dyre oljeprodusenter ut av markedet, er det ingen tvil om at oljeprisene det siste året har vært utfordrende også for det arabiske landet.

I forrige uke gikk Saudi-Arabias oljeminister Ali Al-Naimi ut og sa at fossile drivstoff vil ha utspilt sin rolle innen 2050, skriver International Business Times.

Det ga Saltvedt et aldri så lite sjokk.

- Det var en sjokkmelding da Saudi-Arabia sa at de ser en ende på oljeæraen. Er det noen som ville holdt igjen et slikt budskap, er det dem. Det sier utrolig mye om hvilke endringer vi står innenfor i øyeblikket, mener hun.

Saltvedt tror den vestlige verden har kommet til et metningspunkt når det gjelder oljeforbruk, noe oljeministerens budskap bekreftet.

- Vekstdriverne er mer servicerettet, vi har ikke like mye industri lenger, vi får mer effektive biler og oljeforbruket blir mindre, oppsummerer hun.

Tror på vekst

Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets er ikke like bekymret for at oljeetterspørselen vil bli mindre fremover, til tross for at meglerhuset nylig nedjusterte prognosene for forventet oljepris med 5 dollar.

Kjus mener oljeetterspørselen fra Kina oppfører seg annerledes enn hva de svakere BNP-tallene i landet gjør.

- I USA kan vi i hvert fall være bombesikre på at etterspørselen går opp frem til august, sa han til DN i forrige uke.

- Trolig er det bensin som drar lasset, bensinsalget er veldig høyt som følge av at prisen har med 25 prosent det siste året.  Det samme skjer i USA. Også i India er petroleumssalget på vei opp, der er det både lavere priser og økonomisk vekst i landet, sier han.

 

Les også: Derfor blir hans avgjørelse viktig for oljemarkedet fremover

God flyt i norsk oljeproduksjon

Statoil skal klimateste all virksomhet  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.