– Vi gir 900 millioner kroner i avgiftskutt neste år. Forbrukerne er opptatt av bensin- og dieselpris. Vi er opptatt av at avgiftsfordelen skal nå dem, sa finansminister Siv Jensen da hun og næringsminister Monica Mæland møtte de fire største selskapene som driver med bensinsalg mandag.

Målet var å presse på for at kraftig fallende oljepris også skal få effekt ved bensinpumpene.

Presset mot Uno-X. Shell, Esso og Statoil ga ikke umiddelbare nye løfter.

– Vi har redusert. Det kan vi dokumentere, sier Annar Sletvold i Uno-X.

Både bransjeorganisasjonen Norsk Petroleumsinstitutt og selskapene står fast på at salgsselskapenes marginer ikke har økt.

– Teoretisk bruttomargin for salgsselskapene er rundt ti prosent – rundt 1,50 kroner per liter. Ifølge SSBs tall har denne ikke endret seg, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt.

Bransjeaktørene passet på å minne om at valutakurser veier vel så tungt som avgiftskutt.

– Dollarkursen er styrket med 15 prosent siden juli, sier Nøstvik.

Sterkere dollar teller to til tre ganger så mye som avgiftskutt for drivstoffprisen.

I 2015-statsbudsjettet avstår regjering og finansminister fra å prisjustere bensin- og dieselavgiftene. Andre avgifter settes opp tilsvarende en prisstigning på 2,2 prosent. «Stillestående» bensinavgift betyr cirka ti øre mindre per liter enn om avgiften hadde vært justert med 2,2 prosent. Diesel blandet med 30 prosent biodrivstoff får betydelig større avgiftskutt. 60 prosent av utsalgspris på drivstoff utgjør avgift til det offentlige.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen


Les også: Slik påvirker oljefallet bensinprisene

 

  Frp måtte betale for bensinseier