På tross av rekordhøy oljeproduksjon, har Saudi-Arabia de siste tre årene mistet betydelige markedsandeler, skriver Financial Times.
Det viser en sammenstilling av importtall fra konsulentselskapet FGE.
Som en respons til kollapsen i oljepriser bestemte Saudi-Arabias myndigheter å opprettholde produksjon for å beholde sine markedsandeler i globale oljemarkeder. Saudierne har ikke ønsket å kutte produksjon fordi de mener det vil subsidiere høykostnadsprodusenter.
Det har vist seg å være en utfordrende strategi for kongedømmet.
- Det er vanskelig for Saudi-Arabia å selge olje i disse omgivelsene. Landets oljerivaler går inn i et overfylt marked på en veldig aggressiv måte, sier analytiker Ed Morse i Citigroup til FT.
FGEs tall viser at Saudi-Arabia mistet markedsandeler i alle årene fra 2013-2015, mens landets egne tall viser at saudiske markedsandeler økte noe i 2015.
- Saudi-Arabias andel av oljeeksport til Kina, som sees på som det viktigste eksportmarkedet, har falt fra 19 prosent i 2013 til oppunder 15 prosent i 2015. Det skyldes økt eksport av russisk olje til Kina.
- Andelen oljesalg til Sør-Afrika har også falt dramatisk, fra 53 prosent i 2013 til 22 prosent i 2015. Det kommer som en konsekvens av økt oljeeksport fra Angola og Nigeria til Sør-Afrika.
- USA har siden fremveksten av skiferoljeproduksjon i landet blitt stadig mindre avhengig av oversjøisk import av olje . Det påvirker Saudi-Arabias eksportandel til landet, som falt fra 17 til 14 prosent fra 2013 til 2015.
I tillegg mistet Saudi-Arabia markedsandeler i Sør-Korea, Thailand, Taiwan og flere vesteuropeiske land, ifølge FGE.
Saudi-Arabias statlige oljeselskap, Saudi Aramco, har ikke kommentert funnene.
Etter at oljeprisen nådde et toppnivå på omtrent 115 dollar fatet i sommeren 2014, kollapset oljeprisen. I dag koster et fat olje oppunder 40 dollar.
Følg markedet på DN Investor
Les også: Her er ukens aksjetips
Rente: - Mer trengs når virkningen er såpass beskjeden
Oljeprisene faller tirsdag morgen
Asia i dag: - Et pinlig politisk sirkus
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.