Verdens øyne har i stor grad vært rettet mot Hellas og det greske landets gjeldskamp mot kreditorene den siste uken.
Børsene i Europa, Asia og USA har stupt, og mandag opplevde Wall Street årets hittil verste børsdag. Til tross for dette har krisen i Hellas påvriket oljeprisen og oljemarkedet i liten grad, ifølge oljeanalytikere DN har snakket med.
En viktig del av årsaken til dette, er det greske landets lave etterspørsel etter olje.
Ifølge oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets er andelen så liten, at den i praksis utgjør «ingenting» av verdens totale etterspørsel.
- Det går mer på uroen som skapes i finansmarkedet, sier hun til DN.
Saltvedt forklarer at «trygg havn»-tankegangen, hvor investorer flytter pengene til mindre volatile investeringer, spesielt påvirker råvarer - som olje.
Fordi olje anses å være en usikker investeringsklasse, selger investorer seg ut og inn i tryggere havner, som amerikanske dollar eller statspapirer.
- Det vil særlig kunne påvirke på dagsbasis, noe vi fikk se på mandag, sier Nordea-analytikeren.
Dette kan skje i Hellas
Dermed får det relativt liten betydning for oljen at grekerne har mindre penger å rutte med som følge av stengte banker og begrensede valutauttak.
Hellas kan imidlertid påvirke oljemarkedet dersom investorene begynne å tro på smitteeffekter, ifølge oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets.
- Dersom Hellas ryker ut av euroen og man begynner å tenke på hvem som blir den neste, tror jeg vi kan få negativ effekt. Men slik situasjonen er nå, ser det ikke ut som om markedet tenker på denne måten, forklarer han.
Kjus er for tiden selv på ferie i det greske landet, og melder om spent steming blant grekerne.
- Jeg er spent på hva som skjer på søndag med folkeavstemmingen, og om det i det hele tatt er kontanter igjen i minibankene når vi etterhvert må ta ut penger - det vet vi jo ikke, sier han til DN.
Kina bekymrer
Det er derimot en annen økonomisk situasjon som gjør Saltvedt nervøs for oljemarkedet: Utviklingen i Kina.
Lørdag vedtok den kinesiske sentralbanken å kutte styringsrenten for å stabilisere landets urolige aksjemarked. Saltvedt tolker dette som et dårlig tegn.
- Det er et tegn på at den kinsiske økonomien ikke går helt bra, og vil hjelpe på kort sikt. Men på lengre sikt øker risikoen for oppbygning av en boble, sier Saltvedt og legger til at meglerhuset er mest bekymret for en kinesisk kredittboble.
Kina står for 12 prosent av verdens totale etterspørsel, mens landets etterspørsel etter basemetaller som aluminium utgjør 75 prosent. Sprekker en boble i det asiatiske landet, vil det dermed slå hardt inn i disse markedene, forklarer analytikeren.
Det er også i Kina det ventes at veksten i oljeetterspørselen skal komme de neste årene.
- Det er ingen tvil om at du kan få et ganske godt ras i oljeprisen hvis Kina kollapser, understreker Saltvedt.
To truende faktorer
Kjus i DNB Markets peker på to andre faktorer han mener truer oljemarkedet nå:
- Iran-forhandlingene
- Amerikanske oljelagre
Atomforhandlingene i Iran er i gang, og partene har satt en forhandlingsfrist for seg selv til 7. juli.
Dersom det blir enighet, kan sanksjonene i landet komme til å bli opphevet, noe som kan resultere i iransk oljeeksport og mer enn 700.000 ekstra fat olje - hver dag til markedet.
- Det mest sannsynlige er at man får en innfaset avtale, slik at sanksjonene blir gradvis fjernet. Men det er ikke utenkelig at det kan bli en umiddelbar sanksjonsløfting ved underskrift, og det vil være negativt, sier Kjus til DN.
Han tror også amerikanske oljelagre kan sette den demper for økt oljepris, dersom det ikke blir nedgang i disse i løpet av sommeren.
- Amerikansk råoljeproduksjon falt ikke i april. Dermed var totalproduksjonen oppe i over 9,7 millioner fat per dag. Ser man ingen meningsfylt fall i råoljeproduksjonen i juni, juli og august, tror jeg det vil være skuffende for dem som ønsker seg høyere oljepris, forklarer DNB-analytikeren.
Les også: - Norge må forplikte seg til å godta finansprodukter som ennå ikke finnes
Her venter folk å bruke mest penger på sin neste bolig
Tsipras' sikksakk-snakk frustrerer EU
Se også:
Nye super-suver fra Mercedes:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.