– Gjennom vårt forbedringsarbeid har vi skapt nye muligheter for Johan Castberg-feltet i nord. Vi har endret konsept og tenkt nytt om løsninger for å kunne realisere prosjektet. Men vi er fortsatt sårbare for økte kostnader og vedvarende lav oljepris, sier Margareth Øvrum konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil.
Statoil la tirsdag frem forslag til program for konsekvensutredning. Dette er en viktig del av arbeidet mot å levere inn en endelig utbyggingsplan for Johan Castberg, som etter planen skal leveres i løpet av 2017.
Forslaget til programmet sendes i dag til høringsinstansene som gjennom høringsprosessen kan melde inn problemstillinger som ønskes behandlet i arbeidet med konsekvensutredningen av Johan Castberg.
29 milliarder kroner
– Johan Castberg-prosjektet kan bli et viktig prosjekt for videreutviklingen av norsk sokkel og nordområdene. Feltet vil bidra til betydelige skatteinntekter. I tillegg vil utviklingen og driften av feltet gi nye muligheter for både norsk og nordnorsk industri, sier Arne Sigve Nylund, konserndirektør for Utvikling og produksjon Norge.
Statoil referer til analysefirmaet Agenda Kaupang, som har utarbeidet en ringvirkningsrapport som viser at Johan Castberg-prosjektet ventes å bidra med verdiskaping i norske vare- og tjenesteleveranser på 29 milliarder kroner, over halvparten av totalinvesteringene i prosjektet på 50-60 milliarder kroner. Den nordnorske verdiskapingen i utbyggingen er anslått til å utgjøre 1,7 milliarder kroner.
– Johan Castberg-feltet kommer til å produsere i over 30 år, og det er i den lange produksjonsfasen de største ringvirkningene fra prosjektet skapes. Castberg vil skape betydelige aktiviteter for norsk leverandørselskaper og gi ringvirkninger i Nord-Norge, både i utbyggings- og i driftsfasen. I et normalt driftsår vil Johan Castberg-feltet generere 1200 årsverk i Norge. 300 av årsverkene er forventet å være i Nord-Norge, sier Nylund.
Vil bruke gassturbiner
Statoil har på vegne av Johan Castberg-partnerskapet gjort en omfattende analyse av mulige kraftløsninger for Johan Castberg, med hjelp fra Aker Solutions, Aibel, ABB, Unitech, Pöyry og Thema Consulting. Kraftløsningene omfatter hel og eller del-elektrifisering med kraft fra land, og kraft generert fra gassturbiner.
Lang avstand og tekniske utfordringer gjør at tiltakskostnadene knyttet til en del-/helelektrifisering blir høy, fra i overkant av 5000 kroner per tonn CO2 til i overkant av 8000 kroner per tonn CO2. Investeringskostnadene for en hel/del-elektrifisering spenner fra over fire milliarder kroner til i overkant av 12 milliarder kroner.
Arbeidet med kraftløsninger for Johan Castberg viser at kostnadene knyttet til kraft fra land inkludert de tekniske utfordringene, representerer en risiko for både tidsplan og gjennomførbarheten til prosjektet.
Unikt effektiv løsning
– Vi har utviklet en svært energieffektiv løsning for bruk av gassturbiner til kraftgenerering på Johan Castberg. Ved bruk av varmegjenvinning får vi hele 64 % virkningsgrad fra turbinene, noe som er unikt for gassturbiner på plattformer. Vurdering fra partnerskapet, er at kraft fra gassturbiner blir den mest hensiktsmessige og samfunnsøkonomiske løsningen for utbyggingen, sier Øvrum,
Johan Castberg vil bli lagt til rette for fremtidig elektrifisering med vekselstrømsteknologi dersom denne løsningen blir effektiv og gjennomførbar i fremtiden.
Utslippene fra Johan Castberg med gassturbiner vil være 0,27 millioner tonn CO2 per år, som er rundt to prosent av det årlige utslippet fra norsk sokkel i dag.
Forslaget til program for konsekvensutredning omfatter kun feltutbyggingen til havs, ikke en mulig terminal på Veidnes. Arbeidet med en terminal er et eget prosjekt, med eget tidsløp. Statoil jobber sammen med de andre lisensene på Wisting, Goliat og Alta/Gotha for å sikre tilstrekkelig volum, og et lønnsomst grunnlagt for en terminal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.