Toppsjefen i det italienske oljeselskapet Eni, Paolo Scaroni, er på norgesbesøk, men tanken på Norge gjør ham ikke spesielt lystig til sinns.
Det er allerede kjent at Eni krever 60 milliarder kroner i erstatning fra Statoil fordi en langsiktig gassalgsavtale er blitt særdeles tapsbringende i de økonomiske nedgangstidene. Eni har allerede gått til voldgiftssak mot Statoil, men dommerne skal ennå ikke være utpekt, og prosessen kan ta år.
Eni-sjefen sier til Dagens Næringsliv at Statoil er en grådigere gasselger enn russiske Gazprom.
Gassprisen i de langsiktige avtalene med Statoil ble i stor grad knyttet til oljeprisen, siden det var mest hensiktsmessig. De siste årene har disse kontraktene blitt stadig mindre attraktive for kjøperne, av flere grunner: Blant annet har oljeprisen og gassprisen skilt lag i det åpne markedet der gassprisen svak på grunn av dårlig etterspørsel i europeisk økonomi.
– Hver gang jeg blir spurt, spesielt i London, om situasjonen i det europeiske gassmarkedet, gråter jeg og sier det er svært vanskelig, svært vanskelig. Da spør alle journalistene om vi har problemer med Gazprom. Jeg sier tvert imot! Vår verste leverandør er Statoil. Folk er alltid overrasket, fordi de tror nordmenn er snille og russerne slemme gutter, men det er slett ikke tilfelle. Italienernes kontraktsforhold med Statoil går tilbake til 1997-1998, fra den gang da gassalg var nasjonale affærer og kontraktene hadde flere tiårs varighet, sier Scaroni til DN.
Trøbbel
I dette markedet mener Eni at selskapet er tvunget til å kjøpe gass til opptil 50 prosent overpris fra Statoil.
Denne overbetalingen frem til voldgiftsdommen faller er bakgrunnen for kravet på 60 milliarder kroner mot Statoil, et krav som også inkluderer renter.
Etter det DN har grunn til å tro, skal Statoil ha tilbudt noenlunde den samme gassprisen til italienerne som det franskmenn og tyskere har oppnådd, levert på nordsjøkysten i Dunkerque. Problemet er at italienerne i tillegg må betale franskmennene for transport av gassen gjennom franske gassrør, noe som vil føre til høyere gasspris i Italia. Prispåslaget skal utgjøre rundt 200 millioner euro i året. Dette strider med hele premisset for det felles markedet i EU, skal italienerne hevde.
Scaroni sier til Dagens Næringsliv han er overrasket over Statoils holdning gitt at Eni allerede har tapt to-tre milliarder euro på gasskontrakten, tall som ville fått andre selskaper til å gå konkurs.
Scaroni skjønner ikke hva Statoil-sjef Helge Lund tenker på.
– Nå er vi halvannet år inn i forhandlingene. Det er en holdning for meg som er vanskelig å forstå. Vi er store selskaper. Vi møtes hver eneste dag. En dag møtes vi i Alaska, en annen dag møtes vi i Mosambik. Jeg er overrasket over å se en slik rigiditet, sier han til Dagens Næringsliv.
Statoil har ikke lyst til å kommentere Scaronis karakteristikker. Talsmann Morten Eek sier Statoil fremdeles håper på en forhandlingsløsning med italienerne.
Les hele saken i Dagens Næringsliv mandag.
Les også:
Krever 60 mrd.av Statoil
Påstand om oljeprisjuks: Statoil saksøkt på ny
Svakere fra Statoil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.