Helsedirektoratet har tidligere pålagt Aass Bryggerier å fjerne alle bilder av skummende øl på sine hjemmesider, fjerne produktinformasjon om mikrobrygget øl og anbefalinger av ølsorter på sine hjemmesider.
Bransjenettstedet Drikkeglede.no får ikke lov å ha en ølvelger med anbefalinger av øl på sine nettsider. Foreningen blir også pålagt å fjerne lenker til omtaler av øl i norske medier. Markedsrådet er også enige med Helsedirektoratet i at et sladdet bilde av øl på nettsiden er et brudd på lovverket mot alkoholreklame.
- Surrealistiske utslag
Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) ber helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) om å gripe inn og endre lovverket mot alkoholreklame.
- Vi mener dette vedtaket får ganske surrealistiske utslag, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
Han viser blant annet til at det er fullt lovlig at skiskytteren Emil Hegle Svendsen fremstår på NRK1 med reklame for tysk øl, mens norsk øl blir underlagt et «totalt hemmelighold».
Nome viser også til at Vinmonopolet får lov til å gi omfattende informasjon om sine produkter, mens "nøktern forbrukerinformasjon” om alkoholsvakt øl blir forbudt.
- Brudd på ytringsfriheten
Av vedtaket i Markedsrådet går det også frem at de støtter Helsedirektoratet i at lenking til redaksjonell omtale av øl er ulovlig markedsføring. Her argumenterte bryggeriene for at det er et brudd på ytringsfriheten å nekte foreningen å lenke til fire nyhetsartikler om den økonomiske utviklingen ved mikrobryggerier.
Ølbryggerne fikk støtte fra Norsk Redaktørforening. I saksframlegget til markedsrådet vises til et intervju i fagbladet Journalisten der assisterende generalsekretær Arne Jensen mener det kan være i strid med Menneskerettskonvensjonen å skille mellom hvem som skal ha anledning til å formidle hvilken type informasjon.
Lenker blir reklame
Helsedirektoratet viste på sin side til at det er bruken av lenker til redaksjonell omtale som rammes av reklameforbudet, ikke nyhetsoppslagene i seg selv. Direktoratet argumenterer med at en lenke til redaksjonell omtale må betraktes på samme måte som om Bryggeri- og drikkevareforeningen hadde lagt ut samme informasjon på sin hjemmeside.
- Det må trekkes et klart skille mellom selve nyhetsstoffet og lenken. Lenken er der i markedsøyemed fordi innholdet er av en slik art at det ville vært å anse som reklame dersom BROD eller Aass selv hadde produsert nyhetsstoffet, skrev Helsedirektoratet.
Svakere vern
Et enstemmig markedsråd sier seg enig i direktoratets tolkning av at det som på nrk.no er en nyhetssak, blir ulovlig alkoholreklame dersom BROD lenker til saken på sine nettsider. Rådet viser også til at kommersielle ytringer nyter et «noe svakere vern enn andre ytringer i samfunnsdebatten».
Helsedirektoratet er fornøyd med Markedsrådets vedtak.
- Vi er tilfreds med at Markedsrådet har gitt direktoratet fullt medhold i saken, og at de avviser at det har skjedd noen form for usaklig forskjellsbehandling av aktører, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet til NTB.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.