For to år siden raste Norwegians omdømme etter Dreamliner-trøbbel, innstilte avganger og bråk med arbeidstakerorganisasjonen Parat.
Høyskolelektor Pål Rasmus Silseth på BI sa da at det var én ting Norwegian virkelig måtte passe seg for fremover: Storstreik.
Men så skjedde dét også:
Fra 28. februar til 10. mars ifjor streiket 686 av Norwegians flyvere. Streiken var den mest omfattende i privat sektor på ti år og rammet over 200.000 passasjerer. Norwegian tapte 350 millioner kroner på kansellerte flyvninger, tapte bestillinger og kompensasjon til reisende - samt en ny stor bit av selskapets omdømme.
For andre år på rad var Norwegian det selskapet som falt mest på TNS Gallups årlige omdømmeundersøkelse ifjor.
Nå har pipen virkelig fått en annen lyd: På Apelands ferske omdømmeundersøkelse klatrer Norwegian opp fra 35. til 20. plass og forbedrer omdømmet sitt fra «middels godt» til «godt».
SAS klatrer fra 12. til 9. plass, men avstanden ned til Norwegian har krympet betraktelig siden ifjor.
- En hyggelig bonus
- Omdømmet vårt har de siste par årene vært påvirket av store saker som pilotstreik og lange forsinkelser på langrutene. Nå er dette historie og Dreamlinerne går som bare det, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.
Han sier han synes det er hyggelig at omdømmet til Norwegian har bedret seg, men understreker at det viktigste er at de har fornøyde kunder som velger Norwegian når de skal ut på reise.
- Vi har de siste årene opplevd stor økning i antall kunder og stadig fullere fly, så omdømme og kundetilfang henger ikke nødvendigvis sammen, sier Sandaker-Nielsen.
SAS og Norwegian fraktet nøyaktig like mange passasjerer i april. Men snart er Norwegian forbi SAS, tror svensk flyekspert.
- Det er bare et tidsspørsmål før tronskiftet, at Norwegian går forbi SAS, sa Anders Carlsson i Flygtorget til DI.se tidligere denne måneden.
- De kan bli større enn SAS, kanskje allerede i år, sa han: - Bare et tidsspørsmål før tronskiftet
Lasse Sandaker-Nielsen kaller omdømmebykset en «hyggelig bonus»:
- Det viktigste for oss er å tilby et godt produkt til en lav pris, slik at kundene våre blir fornøyde, sier han.
- Scorer «all time high» på egne målinger
- «The sky is the limit». Men helt siden 2012 har vi hatt en veldig god og stabil fremgang og nå scorer vi dessuten «all time high» på våre egne undersøkelser om kundetilfredshet, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Den solide plasseringen på Apelands omdømmeundersøkelse bekrefter fremgangen, mener han - og trekker frem at SAS også har gjort det sterkt på andre omdømmeundersøkelser tidligere i år.
- Dette bekrefter at vi stabiliserer oss på det nivået vi ønsker å være, sier han.
Johansen legger ikke skjul på at slike rangeringer er viktige:
- For oss er disse målingene veldig viktige, og vi ser også at de som flyr med oss gir oss enda høyere score. Det er gledelig. Nå handler det om å holde oppe det gode arbeidet som gjøres av alle ansatte i SAS hver eneste dag, sier Knut Morten Johansen.
Les også: Rett til bunns med Ryanair og McDonald's (DN +)
Se DNtv
Les også
- Slår ihjel følelsen om at ting begynner å akselerere
Går inn i undertøyskampen (DN+)
– Nå må da maten snart komme? Vi er jo nesten alene i lokalet?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.