Regnet pisker mot en diger ONS-paraply idet Kværner-sjef Jan Arve Haugan skritter over oljemesse-området i Stavanger. Uværet kan være et bilde på nedturen leverandørindustrien har vært gjennom. Og selv om Kværners verft på Stord og i Verdal har sikret seg store jobber relatert til gigantutbyggingen Johan Sverdrup, er han fortsatt bekymret for de neste par årene.
- De to neste årene nå er ganske krevende. Vi burde ha mer arbeid, sier han.
- Vi har Sverdrup, men vi har mer kapasitet enn det, både på Stord og i Verdal. Og Hebron er i ferd med å bli fullført.
Håper på Njord
Redningen kan bli Njord-plattformen. Sist uke halte Statoil nemlig den 20 år gamle flytende oljeinstallasjonen til kai på nettopp Stord-verftet. Statoil vil nå vurdere den halvt nedsenkbare riggens tilstand, men utgangspunktet er at plattformen skal forsterkes og oppgraderes med tanke på 15 år lengre levetid.
Les også: Tidenes oppussingsobjekt
For et par år siden ble det påvist store strukturelle svakheter ved riggen, og selskapet vurderte lenge å vrake den. Nå ønsker derimot Statoil å knytte omkringliggende oljefunn til Njord og produsere volumene derfra. Plattformen ble i sin tid bygget ved samme verft, og kan bli et kjærkomment tilskudd i det Røkke-kontrollerte verftets ordrebøker.
- Det kommer an på hvordan Njord blir gjennomført. Njord er fundamentalt viktig for oss, sier han.
Torsdag sa Statoils konserndirektør for prosjekter Margareth Øvrum at en investeringsbeslutning for Njord vil tas til våren. Haugan er uvanlig følelsesmessig engasjert i prosjektet.
- Jeg var med og bygde den, så jeg har et veldig personlig forhold til den plattformen. Jeg var i Hydro, så jeg sier at de som snakker stygt om den, de får meg meg å gjøre, sier han.
Når det gjelder de strukturelle svakhetene ved Njord, kommer han plattformen i forsvar:
- Den har boret mye mer og produsert mye mer enn det som var den opprinnelige planen, sier han.
For øvrig håper han å få byggekontrakt på noen ubemannede brønnhodeplattformer Statoil har snakket om i tiden fremover.
Sikler på Sverdrup
Litt lenger frem tror Haugan på oppsving. I 2018 kan det bli mange kontrakter å kjempe om. Ikke minst gjelder det Sverdrup fase to. Mandag presenterte Statoils utbyggingssjef Kjetel Digre planer som klart indikerer at Sverdrup-eierne ønsker seg en femte plattform knyttet med gangbro til feltsenteret med de fire plattformene som bygges i første fase.
- Kjetel gikk langt mandag i å fortelle om hvilke planer de hadde.
-De viste en femte plattform tilknyttet feltsenteret. Er det nytt?
- Nei, men det er mer at de er så tydelige. Det er litt nytt. Nå var de tydeligere på timingen, med investeringsbeslutning i 2018 og oppstart i 2022.
-Timingen passer for dere?
-Ja, jeg må innrømme at jeg har sett på hvordan det passer med planene vi har. Vi har kapasitet, sier han.
- Så er spørsmålet hva som kommer i Barentshavet. Johan Castberg er spennende. Det kommer an på hvilken gjennomføringsstrategi Statoil velger. Vi mener vi kan være med å bygge et produksjonsskip. Vi har gjort det før. Åsgård har vi bygget. Norne har vi bygget. Og topside på Jotun A ble bygget i Norge, mens skroget ble levert fra Kværners verft i Finland.
Se DN spesial: Oljekrisen. Er den over?
Alt om oljemessen ONS 2016
Statoil-sjefen: - Det verste jeg har opplevd (DN+)
Om kun kort tid kan regjeringen gjøre det enda vanskeligere for unge å komme inn i boligmarkedet. Og hva betyr de ultralave rentene for pensjonen din?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.