Opecs beslutning om å holde produksjonen uendret på møtet fredag er positivt for råolje-tankmarkedet isolert sett. Usikkerhet knyttet til hvor lenge kartellet vil opprettholde strategien med fokus på markedsandel fremfor pris legger imidlertid demper på aksjekursene.
Det fremgår av oppdateringer etter Opec-møtet fredag.
Analytiker Jonathan Chappell i Evercore ISI skriver at selv om et produksjonskutt var usannsynlig, var dette den eneste potensielt negative katalysatoren for tankbransjen neste tre til seks måneder.
Når Opec nå vil fortsette å produsere og eksportere for fullt overskuelig fremtid, vil dette styrke råolje-tankmarkedet gjennom både volum og tonn-mil i tråd med at ventet lavere oljepris antakelig vil øke etterspørselen, både for konsum og lagerbygning, konkluderer Chappell.
- Det beste man kunne håpet på
Analytiker Erik Nikolai Stavseth i Arctic Securities skriver i en oppdatering, ifølge TradeWinds, at utfallet var det beste man kunne håpet på og at beslutningen «fjerner taket for tankratene».
Med dette mener Stavseth at de neste tre månedene ser sterke ut, men ser fremdeles noe usikkerhet i andre halvår 2016.
Skipsmeglerforetaket Gibson Shipping Energy skriver at fortsatt høy oljeeksport fra Midtøsten vil øke etterspørselen etter frakt. På sikt vil også lave oljepriser presse ut produksjon utenfor Opec og dermed øke fraktdistansene.
Videre vil det at Iran kommer tilbake i det internasjonale markedet gi et ytterligere løft til etterspørslene etter frakttjenester samtidig som det vil føre til mer behov for lagring og forsinkelser ved lasting og lossing.
Solide utbytter i begynnelsen av 2016
Evercore ISI legger til at VLCC-ratene er over 100.000 dollar pr dag etter over 50 prosent økning den seneste uken.
«Vi kan ikke huske en tid da tankratene har økt med 50 prosent på litt mer enn en uke, og aksjekursene ikke reagerte deretter», skriver Chappell.
Kontantstrømgenereringen i selskapene Evercore har dekning på er «gjennom taket akkurat nå», og dette vil betales ut i solide utbytter i begynnelsen av 2016, understreker Chappell.
DNB Markets skriver i en oppdatering at tankmarkedet ikke tror på at de høye ratene og utbyttene vil vedvare. Dette vises i at premiene for skip på vannet sammenlignet med nybygg er snevret inn. For oppgang i kursene må man se økte skipsverdier.
For at en verdsettelse av utbyttene skal bli tatt høyde for i aksjekursene må investorene starte å tro på en syklus som ligner på den i 2004-2008, skriver DNB Markets.
Økte oppkjøpsmuligheter
Store variasjoner til aksjekursene i forhold til verdijustert egenkapital gir økte oppkjøpsmuligheter, og Frontline stiller sterkest, mener DNB Markets.
Gibson mener at oppropet for kollektive kutt fra Opec ikke bør ignoreres eller avvises fullstendig.
Dette fordi kutt i råoljeproduksjonen i Midtøsten vil ha betydelig innvirkning på rederienes utsikter ettersom ineffektiviteten i tankfarten vil avta og dermed slippe ekstra kapasitet ut i markedet.
I tillegg er det risiko for økt konkurranse fra flåten til Irans nasjonale tankselskap (NITC), advarer Gibson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.