Sist gang Opel lanserte en modell i Norge brukte de idol-artisten Tone Damli Aaberge for å promotere bilen. Siden den gang har vi definitivt sett mer av Aaberge enn "Årets bil" Ampera.
Og selv om bilkonseptet ikke er like spennende, er muligens sjansen for suksess større denne gang.
Se billedserie av Opel Mokka her.
Der den gjengse amerikanske musikkstjerne kjører rundt i en gigantisk suv med 22-tommers gullfelger som spinner av seg selv, eller enda bedre; i tysk-britiske luksuslimousiner i grelle fargetoner, er virkeligheten en noe annen for norske popartister. Nå er det neppe noen som vil plassere bærumsduoen Erik og Kriss i den hardeste gangsta'-rapper-kategorien, likefullt skal de fronte Opels nyeste modell med det søte navnet Mokka.
I motsetning til sine amerikanske kolleger, må de norske rapperne ta på seg "Ølbriller" for å få den lille suv-tassen Mokka til å virke like stor som det passer seg en popduo med et visst ego. Bilen går rett inn i en hurtig voksende bilklasse der små suver som fjorårets Mitsubishi ASX og årets Subaru-suksess XV har opplevd betydelig suksess når det gjelder salg. Noe som har vært fraværende for Opels del i lang tid nå.
Mokka har unektelig et nogenlunde fresht utseende, og i så måte kan man ta av deg ølbrillene. Den minner mest om en oppblåst Corsa, noe den da strengt tatt også er. Den korte og høyreiste bilen er lettkjørt og enkel i byen, men samtidig ikke så stabil og langkjøringsvennlig som man kunne ønske.
Det er neppe tilfeldig at Opel ikke valgte en rockegruppe for å promotere bilen sin, i det lille bagasjerommet er det ikke plass til noe mer enn et par mikrofoner. Bagasjerommet er på 356 liter. Det er på størrelse med Mini Countryman, eller en standard kompaktbil, men en god del mindre enn konkurrenten Mitsubishi ASX kan skilte med.
På den positive siden har Opel noen snedige løsninger for ekstra last, slik som det integrerte sykkelstativet i støtfangeren bak.
Nybilkunder korrelerer neppe med Erik og Kriss' gjennomsnittlige publikum, men mer med lesere av stoff på DN Aktiv, og dette er som kjent folk i førtiårskrisen som må ta med syklene sine overalt. På Mokka er det bare å dra en "skuff" ut av bakfangeren, så fraktes inntil tre sykler på elegant måte. En patent biler i allroad-klassen kanskje hadde passet enda bedre med her i landet.
Spørsmålet blir om bilen er kul nok til at det veier opp for praktisk funksjonshemming som mangel på plass kan bli i lengden.
For Opels del får vi håpe salgsstatistikkene kan endres noe, for her er det praktiske og dørgende kjedelige biler som gjelder. Noe Opel strengt tatt har nok av, uten suksessen konkurrentene opplever.
Hvor spennende er så Mokka?
Under panseret er det en 1,4-liters turbobensinmotor som regjerer. 140 hestekrefter er stas. I en jungel av mer eller mindre dieselkaklende og -stinkende alternativer lyser Mokka opp som en stjerne på bensinhimmelen. Mokka kommer også med den gamle dieselbrenneren på 130 hester. I utgangspunktet er suver skapt for diesel på tanken, men nå er den dieselmotoren såpass akterutseilt, i tillegg til at Mokka er en såpass utypisk suv, at vi uten å nøle går for denne kombinasjonen.
Les også: Bensinmotorens hevn
Den mangler en dieselmotors krefter fra lave turtall, men tar igjen det tapte litt oppover turtallsskalaen. Det gir en fin følelse bak rattet.
Når også kvalitetsfølelsen i interiøret er overraskende god, og bilen har et oversiktlig førermiljø, samt et utstyrsnivå som ikke trenger mye avkryssninger fra ekstra lister, hjelper det også på godfølelsen.
Opel Mokka har en startpris på hyggelige 240.000 kroner, i ribbet utgave med forhjulsdrift og treg gammeldags bensinmotor med 115 hestekrefter. Vår testbil med firehjulsdrift og den spreke turbomotoren bikker 300.000 kroner, og med høyeste utstyrsnivå nærmer man seg fort 350.000 kroner.
Da er det en rekke alternativer på markedet, og Mokka er ikke noe åpenbart valg.
Opel har lenge laget bra biler, Mokka er kanskje den hittil kuleste i en ny generasjon modeller. Den lille Adam kommer også om ikke lenge. Spørsmålet er om de klarer å tiltrekke seg særlig flere kunder med de nye modellene.
Mokkas hemsko er den begrensede plassen og en ikke lenger så gunstig pris om du vil ha firehjulsdrift og masse utstyr. Spørsmålet er om god kvalitetsfølelse, bra støyisolering og en kvikk motor kan overtale norske kunder til å si noe enn Erik og Kriss: «Det e'kke meg det er deg» til nykomlingen.
Se billedserie av Opel Mokka her.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.