Opera Software har vært en god investering, særlig for de som kom inn før sommeren 2013. Med maksimalt god timing kunne man mer enn tredoblet verdiene fra høsten 2012 til tirsdag denne uken. Men så gikk det loddrett utfor, da selskapet onsdag la frem resultatene for fjerde kvartal 2014. I skrivende stund er 40 prosent av verdiene blåst bort - totalt rundt 5,5 milliarder kroner.
- Jeg forstår reaksjonen i markedet i dag, sier Henriette Trondsen, analytiker i Fondsfinans.
Da DN snakket med henne var kursen ned litt over 30 prosent - så gikk det utfor igjen. Trondsen sier Fondsfinans vil trekke ned sine estimater, etter «veldig skuffende» guiding og svakere enn ventet vekst innen mobilreklame.
Veldig hardt rammet i Russland
Den største smellen kom på det russiske markedet, der rubelen har falt dramatisk og der oljepriser og sanksjoner i forbindelse med konflikten i Ukraina trekker markedet ned.
- Vi er veldig hardt rammet i Russland, som er vårt største marked, sier konsernsjef Lars Boilesen i Opera.
Han forklarer at de får noen inntekter direkte i rubler, som er halvert i verdi. Men salget rammes også der inntektene er i dollar - fordi prisene deres plutselig er doblet for kundene, som opererer i et svært vanskelig marked.
Tok markedet på senga
Effekten på salget i Russland var overraskende høyt i forhold til forventningene i markedet, og det er hovedforklaringen på at aksjen kunne falle så dramatisk på én dag, mener Martin Stenshall, analytiker i Danske Bank.
- Markedet, inkludert meg selv, har undervurdert risikoen knyttet til operasjonen i Russland og andre land i regionen. Opera har inntekter knyttet til dollar og rubler i Russland, og den negative effekten var større enn man ventet. Det rammer også salget i dollar fordi russerne må betale mange flere rubler per dollarene, og da kjøper de mindre og fornyer ikke kontrakter, sier han.
Han mener det er rart at hele markedet ser ut til å ha oversett dette.
- Vi har ikke sett indikasjoner. Vi trodde det ville være enklere, men det er mye verre enn vi trodde, sier han.
I overkant
Stenshall forstår at Opera falt kraftig etter skuffende kvartalstall og varsel om svakere utsikter for 2015. Men han tror reaksjonen var litt i overkant kraftig.
- Legger du problemene i Russland litt til side, så leverer de fortsatt godt på mobilreklame, selv om det var skuffende i desember, men bedring i januar, sier han.
Boilesen trekker frem at deres estimater for fremtiden fremdeles peker mot god vekst, og at selskapet er veldig lønnsomt. Han mener selskapet har klart overgangen fra enklere mobiler til smarttelefoner bra - noe mange trodde de ville slite med.
- Forstår du markedets reaksjon?
- Jeg har simpelthen ikke peiling på aksjekursen. Vi har hatt 20 kvartaler der vi har levert i tråd med eller bedre enn forventningene. Så går vi under, og jeg skjønner det er negativt, sier han.
Les også på DN.no
Krever månedslønn for ett blogginnlegg
Ny rekord: Alle pengene går til Apple (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.