Det norske annonse- og nettleserselskapet Opera Software vokser videre.

Selskapet får stadig flere mobilbrukere som laster ned selskapets nettleserprodukter og annonsører som benytter selskapet for reklamere på mobil- og pc.

Nå gjør selskapet seg klar til å utvikle smart-tv til et stort nytt annonsemarked sammen med tv-produsentene.

– Etter mobil blir smart-tv det neste store markedet, sier konsernsjef Lars Boilesen i Opera Software.

«Vi er nøkkelen»

Han legger til at det har tatt tid å utvikle internett på tv-en.

– Men nå begynner ting å skje. Går man inn i en butikk for å kjøpe smart-tv i Norge så reklameres det med innholdsleverandører på tv-en. Innenfor dette markedet har Opera etablert seg som en sterk aktør. Vi er det eneste alternativet til Google og Apple. Vi er nøkkelen for dem, fordi vi har den beste nettleseren og løsningen for tv-handel og har et annonsesystem. Derfor har alle tv-produsentene signert avtale med oss om bruk av vår software.

– Alle?

– Før sa jeg at vi hadde inngått avtale med alle produsentene utenom Samsung, men nå har vi også inngått avtale med dem.

Boilesen legger til at nå er annonseinntektene for internett-aktørene på smart-tv lav, men forventer en økning når brukerne får mer innhold på smart-tv-ene. Han viser blant annet til at Opera i år har inngått avtale med den kinesiske tv-produsenten Skyworth om bruk av Operas løsninger på smart-tv.

Men dersom folk som gjør som ham, vil tv-produsentene selge dobbelt så mange smart-tv-er.

– Jeg kjøpte nylig en Samsung smart-tv for å installere på soverommet. Men jeg ville ikke ha en tv som var koblet til en boks, som den var, så nå må jeg kjøpe en ny en.

Mere penger inn og ut

Opera fikk både en sterk inntekts- og utgiftsvekst i første kvartal. Selv er Boilesen fornøyd med kvartalet.

– Første kvartal er hyggelig for oss. Det er det 19. kvartalet på rad vi leverer enten bedre eller det vi har lovet. Det er et sterkt kvartal for Opera hvor vi har vekst i alle våre tre forretningsområder, sier Boilesen.

– Men dere har fått mere utgifter?

– Det er fordi vi er flere ansatte. Vi er blitt et stort selskap med 1100 ansatte, men vi har kontroll over våre kostnader. Det er viktig for oss å investere både i innovasjon i våre nettleserprodukter, annonsering og teknologi overfor operatørene.

I første kvartal hadde Opera 273,9 millioner mobilbrukere – en økning på 10 prosent sammenlignet med tilsvarende periode ifjor.

Omsetningen fra innholdsleverandører og annonsører steg med 72 prosent i årets tre første måneder til 31,7 millioner dollar sammenlignet med første kvartal 2013.

Ifølge analyseselskapet emarketer var verdien på mobil- og internettannonser i verden ifjor 17,96 milliarder dollar (107,9 milliarder kroner) og estimerer at markedet skal økes til 31,45 milliarder dollar (189 milliarder kroner) i år.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.