Vitenskapelig ansatte er godt fornøyd med egen undervisning, men mener studentene er kunnskapsløse og late, viser den nye Nokut-rapporten "De vitenskapelig ansattes kvalitetsbaromter 2010", skriver Dagens Næringsliv.
Ifølge de 1200 deltagerne i Nokut-undersøkelsen mener 70 og 80 prosent mener at deres egen innsats som undervisere er god eller veldig god. Og jo høyere opp i systemet, jo sterkere er tendensen.
- En alvorlig holdningsutfordring
Studenter ved Høgskolen i Oslo er kraftig provosert og mener rapporten avdekker alvorlige holdningsproblemer.
- Ett funn i undersøkelsen er at vitenskapelig ansatte ikke betrakter studentenes evalueringer som viktige. Det er som om leger ikke skulle bry seg om pasientene var fornøyd med behandlingen de fikk. Hvis dette er synet - at studentene bare er en passiv mottakergruppe det ikke er verdt å lytte til, da har vi en alvorlig holdningsutfordring, sier leder av studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo (HiO), Daniel Massie (23), til DN.
- Kan ikke sitte halve dagen på Rema
Professor i internasjonal utdanning og utvikling, Anders Breidlid, har et litt annet syn:
- Men studentene må også evaluere seg selv. Lærerstudenter, for eksempel, studerer bare 24 timer i uken i snitt, og det er ikke mye bedre på andre studier, heller ikke ved universitetene. Å være student er en heltidsjobb, man må møte opp og delta aktivt. Hvis ikke kan man like gjerne sitte ut i Grukkedalen og ta en grad. Studenter i profesjonsfagene, som lærere og sykepleiere for eksempel, skal jobbe med mennesker. De må bruke tiden i diskusjoner, i kollokvier og på grupperom. De kan ikke sitte halve dagen på Rema for å tjene penger.
Nokut er forkortelse for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, og er et faglig organ under Kunnskapsdepartementet.
Les også:
- Studentene har seg selv å takke
<b>- Skandaløst dårlig undervisning</b>
<b>- Flåsete!</b>
<b>- 14 timers dager 7 dager i uken er ikke uvanlig</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.