Samtidig tar de tar opp NAV-estimatet fra 3,60 til 8,40 kroner per aksje, gitt positive resultater fra forhandlinger med verft og banker. Meglerhuset advarer mot stor usikkerhet.
Analytiker Lars Kalbakken i Carnegie sier bakgrunnen for oppdateringen er at de tror det vil bli en positiv løsning på situasjonen selskapet er i.
"Risikoen er høy, men vi tror Golden Ocean vil finne en løsning på problemene", heter det i et notat mandag, og videre:
"Golden Ocean er nærmere en restruktureringsavtale og misligholdsrisikoen er redusert. Selskapet må fortsatt reforhandle sine betingelser med banker og verft for å sikre tilstrekkelig finansiering. Likevel venter vi at resultatene fra dette vil være positivt og ser flere triggere for å redusere gjeld og få nødvendig finansiering".
17 skip på bestilling
- Golden Ocean har 17 bulkskip på bestilling fra Jinhaiwan. Ti av disse har selskapet ikke finansiering på, mens syv av de ti skipene uten finansiering også er uten kontrakt, sier Kalbakken til TDN Finans.
Meglerhuset venter at selskapet kan kansellere opptil syv nybygg, som vil redusere finansieringsbehovet for nybyggene fra 700 millioner dollar til 300 millioner dollar. Alternativt kan selskapet utsette nybyggene for 2009. Dette vil ifølge meglerhuset bidra med 2,25 kroner på NAV.
- Vi tror Jinhaiwan må kansellere en del skip, fordi verftet sannsynligvis ikke vil klare seg dersom Golden Ocean går overende. Kanselleringer vil øke markedsverdien til Golden Ocean, sier Kalbakken.
Kutter gjelden?
Carnegie tror også selskapet kan kjøpe obligasjonene fra Hemen Holding for 40-50 prosent av pålydende, og at dette vil redusere selskapets gjeld med 95 til 115 millioner dollar og bidra med 2,4 til 2,9 kroner per aksje på NAV.
"Gitt disse scenarioene vil likevel selskapet måtte gjennomføre en emisjon, men med en bedret likviditet og NAV vil emisjonen bli priset på høyere nivåer enn dagens", heter det videre.
Meglerhuset venter at tørrbulkmarkedet vil bedre seg fra andre kvartal 2009, dog i et svakt tempo.
- Forhandlingene mellom brasilianske jernmalmprodusenter og kinesiske stålprodusenter burde føre til lavere priser på jernmalm, noe som igjen vil bedre stålprodusentenes marginer, og gi rom for økt aktivitet for shipping av jernmalm utover i andre kvartal, sier Kalbakken til TDN Finans.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.