Orkla har inngått en avtale med Nordic Partner Foods Limited om å kjøpe NP Foods Group. Med dette oppkjøpet vil Orkla tilnærmet doble omfanget av sin baltiske virksomhet, ifølge en en melding tirsdag.
«Partene har blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen på nåværende tidspunkt», heter det i meldingen.
Blant merkevarene Orkla nå skaffer seg er sjokolademerket Laima, som har en markedsandel på over 30 prosent i det latviske sjokolademarkedet.
- Dette oppkjøpet er strategisk viktig for Orkla. Gjennom Laima og en rekke andre veletablerte merker styrker Orkla markant sitt fotfeste i regionen, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Orkla har fra før markedsposisjoner innenfor sjokolade, godteri, ferdigmat og ketchup i Baltikum gjennom merkevareselskapene Spilva og Latfood (begge i Latvia), Kalev og Põltsamaa Felix (begge i Estland) og Suslavicius-Felix (i Litauen).
- Med Orkla som eier av NP Foods vil vi kunne få tilgang til ny teknologi, sterk kompetanse og et veldokumentert system for mattrygghet og produktsikkerhet. Dette vil gi oss rom til å videreutvikle våre tradisjonsrike merker og skape nye muligheter for selskapet, sier administrerende direktør Rolands Gulbis i NP Foods i meldingen.
NP Foods hadde ifølge konsoliderte tall for 2013 en omsetning på 77,1 millioner euro og et normalisert driftsresultat (EBITDA) på 7,5 millioner euro. Selskapet har fire fabrikker i Latvia og en i Litauen og 1.100 ansatte.
Transaksjonen gjennomføres under forutsetning av godkjenning fra konkurransemyndighetene i Latvia, Litauen og Estland.
Les også:
Robotene inntar Kina
Ingen planlagte møter mellom partene i streiken
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.