Etter oppkjøpet, som må godkjennes av konkurransemyndighetene, vil telemarkedet i Norge i all hovedsak være delt mellom to aktører: Telenor og Teliasonera.
– Det kan bli verre for forbrukerne. Hvis oppkjøpet blir godkjent, blir det to store selskaper, et duopol. Det vil kunne gjøre konkurransen i markedet mindre, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til NTB.
Oppkjøpet gir Teliasonera en markedsandel på rundt 40 prosent og rundt 2,7 millioner mobilkunder. Fra før var tallene henholdsvis 23 prosent og 1,6 millioner.
Dermed får 1,1 millioner norske kunder ny mobiloperatør, og Netcom en mye sterkere markedsposisjon. Hovedkonkurrenten Telenor har en markedsandel på over 50 prosent.
– Oppkjøpet vil ikke true Telenors posisjon. Færre konkurrenter gir Telenor mer forutsigbar konkurranse, mener Aarønæs.
Les også:
Netcom kjøper Tele2 Norge
Dette er verdens rikeste land
Asia i dag: «Veldig, veldig billige aksjer»
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.