- Den representerer et kvantesprang for oss, sier Rune Gjerstad. Han er administrerende direktør i Mitsubishi Norge, og presenterer i disse dager den helt nye generasjonen Outlander.

Den forrige utgaven av Outlander har solgt i bøtter og spann etter at den kom i 2007. Over 13.000 biler ruller rundt på norske veier, og det gjør den til en av de mest solgte suvene her hjemme. Det er med andre ord ikke salget Mitsubishi skal gjøre det store spranget på, men ettersom konkurransen har blitt hardere, er det på tide å fornye den gamle traveren.

Les også: Suvsalget til himmels

Det var ikke tilfeldig at forrige Outlander ble en suksess. Den leverte mange kvaliteter som norske bilkjøpere setter pris på. Den var av en størrelse som passer nordmenn godt, med mulighet for to ekstra seter i bagasjerommet, den var høyreist og med mulighet for firehjulsdrift og dieselmotor i kombinasjon. Samtidig leverte den en utstyrspakke som gjorde at den ga mye for pengene.

Se store bilder i DN Play.

Forbedringer
Nå ruller straks en ny generasjon ut på veien, og bilen innehar de samme kvalitetene. Men de er selvfølgelig forbedret på en rekke områder. For da den ble introdusert, hadde Mitsubishi plassert inn den gamle dieselmotoren fra Volkswagen under panseret. Det ga bra med krefter, men også et støynivå som stammet fra dieselmotorens barndom. Vår testbil har riktignok en bensinmotor, men også dieselmotoren under panseret på nye Outlander er langt mer moderne og dermed mer raffinert. Bilen har fått tykkere isolering overalt, så støynivået er betraktelig bedre.

 

Et annet ankepunkt mot forgjengeren var relativt laber kvalitet på interiøret.

Også her har Outlander blitt langt bedre. Materialene har blitt bedre, og betjeningen av funksjonene er oversiktlige og intuitive, på en ryddig måte.

Mer for pengene
Det mest avgjørende for at dette skal bli en suksess, er likevel at bilen har gått ned i pris. Til dels ganske mye. Nå er det ikke alltid lett å sammenligne modeller med hverandre med henblikk på utstyr og pris, men om man ikke tar hensyn til at den har fått for eksempel en noe ustabil dab-radio og slike ting, og sammenligner listeprisen, har innstegsmodellen gått ned drøye 25.000 kroner. Og det er enda mer å spare på de dyrere modellene. Toppmodellen i utgående modell koster 535.000 kroner, mens den nye koster 455.500 kroner. Det er en svært god nyhet for nybilkjøpere, men en desto dårligere nyhet for de som kjøpte den utgående modellen.

Innstegsprisen for den nye Outlander er under 300.000 kroner, om du klarer deg med en relativt dårlig utstyrt forhjulstrekker med bensinmotor. Legg til omkring 100.000, så får du en mer velutstyrt bil med bensin- eller dieselmotor og firehjulsdrift. Det er fremdeles ikke spesielt dyrt for en så stor bil.

Bilen kommer med bensin- eller dieselmotor, begge på 150 hestekrefter. Som mange andre, tror også Mitsubishi at de vil selge flere bensinmotorer. Vår testbil har bensinmotoren, en helt grei motor, men den hemmes litt av cvt-automatgirkassen. Under akselerasjon er det som på alle slike girkasser masete. Likevel synes jeg at en slik girkasse passer bedre på en suv enn en hvilken som helst annen bilmodell. Det gir komfortabel by- og langkjøring, men den utelukker bøllekjøring.

 

Fint kompromiss
På veien oppfører bilen seg forutsigbart og trygt. Man sitter høyt i relativt gode seter med fin oversikt.

Det beste med Outlander er at den rett og slett er en praktisk og stor bil til en relativt billig penge.

Vi mener fremdeles at Mazda CX-5 er den beste suven i denne klassen. Med mulighet for syv seter, et større bagasjerom, og en noe gunstigere utstyrsmix, fremstår Outlander som et klart og godt alternativ til CX-5.

I tillegg trenger man ikke vente i år og dag på å få den levert. Mitsubishi-sjefen sier han får alle bilene han trenger. Neste år skal han selge 3000 biler.

 

Se store bilder i DN Play.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.