Frankfurt, Tyskland: Ladbare hybrider har foreløpig vært et sjeldent syn på norske veier. Riktignok ble en slik fra Opel årets bil for noen år siden, og Volvo har lenge sytet over avgiftsnivået på sin V60 med kombinasjonen diesel og elmotor. Foreløpig har ikke disse gjort spesielt mye av seg på salgsstatistikkene.

De tekniske dataene for slike biler høres for gode ut til å være sant, og med dagens forbruksmålinger, er de vel også det. Men det betyr ikke at det bare er tull og fjas, alt som er ladbart.

Dette er defiitivt noe som det vil komme mer av. Vi er enda sikrere etter å ha kjørt Audis første ladbare hybrid.

A3 Sportback er en relativt populær bil i vanlig versjon, og mange av ulempene som andre eksemplarer av ladbare biler sliter med ser ut til å være drastisk redusert i denne bilen.

Bilen byr på bra med krefter med en 1,4-liters bensinmotor på 150 hestekrefter og en elmotor på 75 kilowatt sørger for totalt 204 hestekrefter og et dreiemoment på 350 newtonmeter. Det beste med det hele er at elmotoren leverer sine massive krefter allerede fra start opp til 2200 omdreininger. Allerede ved 1750 omdreininger leverer også bensinmotoren sitt maksimale dreiemoment, noe som vedvarer opp til turtelleren passerer 4000 omdreininger. Det gir svært kontant og massivt med krefter, og en kvikk bil på alle måter.

Kjøreegenskapene er klassisk Audi A3. Det betyr fin balanse og en presis styring som gir gode tilbakemeldinger. Ytelsene er såpass gode, at den ekstra vekten på 200 kilo ikke er plagsom. Ettersom elmotoren sitter mellom bensinmotoren og girkassen, settes alle kreftene i bakken via forhjulene.

Null til 100 km/t går på 7,6 sekunder og toppfarten oppgis til 222 km/t. Likevel er utslippet oppgitt til 35 gram per kilometer og forbruket til 0,15 liter på mila. Det fordrer selvfølgelig at du gidder plugge bilen på strømnettet, selv om du strengt tatt ikke må.

Bilen starter på elmotoren, og kjører slik inntil du gasser for mye, eller til batteriene er tomme. Tre kjøremodi kan velges; de nær sagt selvforklarende elektrisk, hybrid eller sport. Under bremsing regenerere bilen energi til batteriet, bilen kan også la bensinmotoren lade det elektriske batteriet, uten at det er spesielt energieffektivt.

Den helelektriske rekkevidden er på omkring fem mil. Til hverdags fungerer den altså som en elektrisk bil, men den har muligheter til å kjøre nesten 100 mil på kombinasjonen strøm/bensin. Overgangen mellom eldrift og bensindrift skjer nesten umerkelig og sømløst. Man får ikke den samme følelsen med trinnløst gir som i en elbil, men dobbeltklutsjkassen er adskillig mer passende enn det mange av konkurrentene tilbyr av girkasser. Her fungerer det som en hvilken som helst vanlig A3.

En annen fordel med denne bilen er at til tross for bra med krefter, så er ikke fossileffekten så høy at den norske effektavgiften kveler forsøket ved fødselen, slik den langt på vei har gjort med for eksempel Volvo V60 plug in-hybrid.

Batteriene sitter under baksetet, men man taper likevel bagasjeplass ettersom bensintanken er flyttet under bagasjeromsgulvet. På papiret ofres 100 liter bagasjerom i e-tron-versjonen. Den praktiske bruken lider ikke like mye som man skulle tro, for de 100 tapte literene befinner seg altså under gulvet. Bagasjeromsutformingen er den samme som i en standard A3.

Denne bilen spesielt, og biltypen generelt har sin definitivt største styrke når det kommer til den daglige økonomien. Passer du på å lade batteriene hver dag, og har under fem mils vei til jobb, kan vi ikke skjønne annet enn at dette blir svært billig bilhold. Du slipper riktignok ikke å betale bompenger, slik som i en elbile, men ellers kan et billig bilhold forespeiles.

Som et første forsøk fra Audi, synes vi denne bilen klarer seg veldig bra. Den kommer ikke på markedet før sommeren 2014, så prisen er ikke klar. Med den avgåtte regjeringens budsjettforslag vil avgiftene gå ned med nesten 5000 kroner fra dagens utregnede engangsavgift på drøye 21.000 kroner.

Les også: Audi priser sin ladbare

Men om den nye regjeringen som de snakket varmt om i oposisjon, tilgodeser denne biltypen med flere avgiftslettelser, kan prisen bli i overkant av 300.000 kroner. Da vil den bli et aktuelt alternativ, og det er dessuten tvingende nødvendig om utslippsmålene på 85 gram CO2 i gjennomsnitt per kilometer skal nås innen 2020.

Les også hva politikernes sa under lansering av Volvos ladbare hybrid: - Dette er fremtiden

Les også: Passat blir ladbar

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.