Mens Nord-Korea rasler med WMD-sablene, skal Volkswagen Gruppen kjempe om verdensherredømmet bevæpnet med MQB. Og akkurat som Kim Jong-uns atomvåpen setter en støkk i verdenssamfunnet, bør verdens bilprodusenter frykte Volkswagens svært fleksible plattform på samme måte.
Med mål om å bli verdens største bilprodusent, kan man neppe ønske seg et kraftigere våpen enn det Volkswagen nå disponerer. Foreløpig har det resultert i en ny generasjon Audi A3, Seat Leon og ikke minst; syvende generasjon Volkswagen Golf. Her snakker vi altså stordriftsfordeler og utviklingsbesparelser som monner.
Neste modell ut er tredje generasjon av Skoda Octavia. En bil som virkelig viser plattformens potensial.
Se store bilder av Skoda Octavia i DN Play.
Octavia har hatt stor suksess i Norge, og alltid vært betegnet som mye bil for pengene, i hvert fall for de som ikke lar seg affisere av gamle vitser om heller å gå.
Nå har den ikke bare beholdt en svært gunstig pris, men den har også vokst seg opp en bilklasse. Octavia har blitt en stor mellomklassebil til lav kompaktbilpris.
DN.nos testbil er en såkalt femdørs kombi, det betyr i praksis sedan-utseende med stor bagasjeluke. Den populære stasjonsvognen, som vil stå for mesteparten av salget i Norge, kommer til sommeren. Dermed går de fleste glipp av denne bilen, som er overraskende praktisk og byr på masser av plass. Bagasjerommet er faktisk større enn i de fleste stasjonsvogner. 590 liter og stor bakluke gjør dermed bilen en drøm å ta med på handletur.
Lengden er økt med ni centimeter, men mest betydning har nok de 11 centimetrene akselavstanden har økt. Bakseteplassen blir dermed svært god. Når man ser bilen utenfra, er det nesten så man kan begynne å lure på hvor all den innvendige plassen kommer fra. Jeg kan knapt huske sist jeg hadde så god plass til beina i baksetet på en normal bil.
Motormessig er det i Volkswagens stordriftsånd, mye kjent. Fra små bensinmotorer på 105 eller 140 hestekrefter via dieselmotorer på 105 og 150 hestekrefter til bensinmotoren på 1,8-liter og 180 hestekrefter som sitter i vår testbil.
Med den får Octaviaen et nesten upassende sportslig preg. Null til 100 km/t på i overkant av syv sekunder er kjapt, men mest nyttig og imponerende er dreiemomentet på 250 newtonmeter som man har tilgjengelig over et overraskende bredt turtallsregister. Sammen med dobbeltklutsj-girkassen gir dette uanstrengt kjøring i nesten alle situasjoner. Eneste malurt i dette begeret er selvfølgelig at det neppe blir mange som velger denne motoren.
Hovedgrunnen til det er ikke at den er så dyr, men at de andre motoralternativene er enda gunstigere.
På veien er Skodaen tryggheten selv, alt virker skikkelig skrudd sammen. Kvaliteten på interiør og materialer står litt, men ikke mye, tilbake for eksempelvis en Golf, som til gjengjeld koster omkring 35.000 kroner mer med samme motor.
Litt mer veistøy må påregnes, men det er ikke spesielt plagsomt.
Den eneste innvendingen man eventuelt kan ha mot Skoda Octavia, er nettopp at den er en Skoda. Riktignok er den volkswagenifisert til en grad som etterhvert gjør det vanskelig å vite hvilket av merkene man sitter bak rattet på, om man skal dømme etter kjøreegenskaper eller interiørkvaliteter.
Den er kanskje litt kjedelig, men hvis du er på jakt etter mye bil for pengene, kan du slutte å lete.
For 7500 kroner mer får du fra sommeren også stasjonsvognen. Samtidig kommer også mulighet for firehjulsdrift. Der har Skoda garantert oppskriften på suksess i Norge, og Volkswagen kommer et steg nærmere verdensherredømme.
(Ordliste: WMD=Weapon of mass destruction, MQB=Modularer Querbaukasten)
Se store bilder av Skoda Octavia i DN Play.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.