– Dette er et produkt folk venter på. Men jeg tror nesten på en ny jomfrufødsel hvis dere klarer å selge 5.000 sykler og sitte igjen med 20 millioner kroner, sier Petter Stordalen til gründerne bak Podbike.
Sykkelgründerne er en av seks finalister som har klatret hele veien til toppen av luksushotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo. Her avgjøres finalen i Stordalens gründerkonkurranse.
Konkurransen begynte i Stordalens selvbiografi, der han lovet en million til den gründeren som pitchet den beste ideen til ham. Det har resultert i rundt tusen innsendte gründerplaner, som først ble skrellet ned til noen titalls av Stordalens team, før seks finalister får presentere sin idé for dommerne.
Mens sønnavinden entusiastisk rister soltaket på takterrassen utenfor, får de utvalgte gründerne en like røff og entusiastisk omgang fra Stordalens og hans medarbeidere i juryen.
Podbike utvikler en firehjuls elsykkel, med lukket kupé, så du skal komme stabilt og tørt til jobb i allslags vær. Stordalen er svært begeistret for produktet, men er altså usikker på hvor mange som vil betale 40.000 kroner for en elsykkel, utover «tullebukker» som han selv, som kjøper «bare for å ha det først». Gründerne mener markedet finnes, og gikk ikke hjem uten et tilbud fra Stordalen.
«Bygg historien!»
Stordalen har tydelig satt seg inn i prosjektene, og særlig det han omtaler som «kveldens høydepunkt» – et tørkepapir som løser seg opp i vann på få sekunder, og dermed kan kastes rett i urinalet. Investoren er overbevist om hygieneeffekten, men stiller spørsmål ved businesscaset.
– Hvorfor skal jeg bruke 200.000 per hotell for at alle på mine hoteller skal gå med en ren snopp? spør han.
Hans råd er å bygge merkevaren ved å komme seg inn på de mest fancy stedene- og bli forbundet med luksus, slik vannmerket Voss har gjort. Han mener The Thief kunne passet, men ikke alle hans hoteller.
– Voss selger vann som andre vasker bilen med for 50 kroner flasken. Det dere driver med er storytelling. Bygg historien! sier han til tørkepapirgründerne.
Kutter prisen om ti sekunder
Jurymedlem Kay-Erik Mamre-Johansen, som er porteføljeforvalter for Stordalens nyomdøpte Strawberry Capital, ville vite hva tørkepapirgründerne verdsetter selskapet til.
– Det er veldig avhengig av om vi får inn deg som styreleder, sier gründerne til Stordalen.
– Dere må svare. Hvis dere venter i ti sekunder til, så vet jeg at jeg kan dele prisen på tre, sier Stordalen, med en tone som antyder både spøk og alvor.
– Ti millioner, lyder svaret, etter noen få sekunder.
«Er det smart?»
Stordalens entusiasme for gründerne og prosjektene er smittende, men han maner også til nøkternhet. Han ber gründerne bak utleietjenesten Lotel om å revurdere planene om å ta fatt på det tyske markedet allerede neste år. Selskapet tilbyr tjenester som vasking og nøkkelhåndtering for folk som leier ut via Airbnb. Selskapet er knapt et år, men har god vekst i Norge og Danmark.
– Skal dere tidoble omsetningen parallelt med at dere skal inn i et nytt land? Er dere sikre på det er smart?
– Man er aldri helt sikker, men vi er overbevist om at vi kan få til begge deler, sier Oscar Hellenes.
– Det er lav terskel for å begynne med dette, da er regelen at man må bli stor. Det er som Packman, man må spise eller bli spist, sier Stordalen, som anbefaler å bygge en sterk posisjon og bli en hai i Norden først, fremfor en liten fisk i Europa.
Skyter millioner fra hoften
Etter over tre timer med pitcher skal det hele avgjøres med et kort, men intensivt jurymøte. De bruker eliminasjonsmetoden, og til slutt viser det seg at alle har samme favoritt. Under utdelingen etterpå skal vinneren få sin million, de 999 andre går tomhendte fra konkurransene – helt til Stordalen helt plutselig forlater manus under utdelingen. Han klarte ikke bestemme seg.
– Jeg dro det litt fra hofta. Jeg hadde ikke tenkt å bruke fire millioner, men synes det var mye spennende, sier Stordalen til DN etterpå.
Han ga ulike tilbud til fire av de seks finalistene. Rene gaver er det imidlertid ikke snakk om. Som varslet ville Stordalen ha elektriske firehjulssykler først, og tilbyr å kjøpe ti av de aller første til 40.000 kroner stykket, mot en andel på fem prosent i selskapet. Tørkepapirgründerne i Wipeit får tilbud om 250.000 kroner mot en emisjon på 15 prosent av aksjene i selskapet, mens gründerne i Lotel får tilbud om å selge egne aksjer for én million kroner til Stordalen, til en pris gründerne overfor DN sier seg godt fornøyd med.
Økte i sluttsekundet
Vinneren av konkurransen blir imidlertid Tibber, et selskap som hevder de er alene i verden om å dekke hele verdikjeden for strøm, fra å kjøpe elektrisiteten for kunden når den er billig, til å styre energibruken i huset ditt basert på avanserte datamodeller og maskiner som lærer seg å håndtere ditt hus. Også her vil Stordalen ha en eierandel, men økte i sluttsekundene tilbudet fra én til 2,5 millioner kroner.
– Vi blir enige, forsikrer Stordalen, som ikke vil si offentlig hvor stor andel han vil ha.
– Å få inn Stordalen med en slik profil og det han står for er perfekt, mener gründer Edgeir Vårdal Aksnes.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.