2013 blir stående som det store GTI-året. Alle de viktigste aktørene har kommet med nye modeller. Før har vi testet Peugeots lille 208 GTI, som endelig er tilbake der legendariske 205 GTI slapp.
Fords lille hissige Fiesta ST har også meldt sin ankomst med bravour, for å følge opp fjorårets ST-versjon av storebror Focus.
Les duell mellom 208 GTI og Fiesta ST: Ekstremt mye moro for pengene
Men det er ikke før Volkswagen Golf kommer i GTI-versjon man kan si at hele klassen har svart bekreftende på oppropet.
Der original-Golf GTI-en fra starten av 80-tallet kjempet med Peugeots likesinnede, skiller det nå en hel klasse og flere hundretusener i pris mellom de to tidligere rivalene. Men tross sin vekst, har Volkswagen gjort det kunststykket å lage en veldig leken bil ut av den nye GTI-en likevel.
Ajajaj, håndleddet kommer nesten ut av ledd i det vi skal vri om nøkkelen. Volkswagen som ellers er så flinke på ergonomi, sørger for å tøye håndleddet til det ytterste når motoren skal settes i gang.
Den firesylindrede kraftpakken på to liter under panseret våkner til liv med et bjeff. Nye GTI finnes i to versjoner som skiller 10 hestekrefter. Den norske importøren har klokelig valgt å satse på den sterkeste som yter 230 hestekrefter. Det er 20 hestekrefter mer enn forgjengeren.
Ojojoj, 230 hester på forhjulene er oppskriften på et liv preget av understyring, tenker du kanskje. Dreiemomentet på 350 newtonmeter er like mye som forrige generasjon av den vanvittige Golf R . Den hadde til sammenligning firehjulsdrift.
Men neida, Volkswagen har utviklet et system de kaller XDS+ som består av en elektronisk differensialsperre som hjelper til med å fordele kreftene på de to hjulene etter informasjon den får fra de ulike systemene i bilen. Funksjonen er mektig imponerende. Selv om du prøver å tvinge frem understyring, og normalt sett fremprovosere esp-en til å kvele din ivrige gassfot, er det ikke det som skjer. Her bremser systemene det indre hjulet, og gir mer krefter til det ytre, slik at du unngår grøfta uten å slippe opp på gassen.
I enkle ord: bilen svinger, selv om du gasser i svingene, og styringen påvirkes lite av de store kreftene som skal i bakken via den samme gummien. Fronten er som naglet fast i asfalten på utrolig og imponerende vis, og får deg til å fremstå som en langt mer kapabel sjåfør enn du nødvendigvis er.
I tillegg er bremsene av den effektive sorten, og den progressive servostyringen føles overraskende naturlig.
Volkswagen har også greid å lure til et forbruk på latterlig lave 0,64 liter på mila med den automatiske dsg-kassen. Selv om slikt ikke er så interessant i GTI-kretser, gjør det sitt til at prisen ikke tar helt av. En halv million for en Golf er uansett nok.
Av ekstrautstyr er det man trenger strengt tatt ikke annet enn det adaptive understellet til 9400 kroner. Resten blir jåleri, og det vil man vel ikke ha noe av.
Det er ikke noen overraskelse av Golf GTI er en god bil, til det er standard-Golfen såpass bra. Og selv om forrige generasjon GTI også var en imponerende bil, overgår denne bilen forgjengeren med klar margin.
Av utseende er den litt unseelig og kjedelig, men milde himmel så kapabel denne bilen er. Den er rett og slett en særs rask og kompakt hverdagsbil.
Klikk på bildet for å se bildeserie:
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.