En av Norges mektigste industrimenn, konsernsjef Dag J. Opedal i Orkla, møtte i dag studentene på Handelshøyskolen BI for å snakke om godt lederskap.
Hele 300 studenter hadde meldt seg på foredraget, og mange av dem fulgte Opedal live på internett.
Det tradisjonsrike industrikonglomeratet har røtter helt tilbake til 1600-tallet, og har fortsatt en betydelig andel av virksomheten sin i Norge. Orkla har totalt 42.000 ansatte i 40 land, og Dag J. Opedal har klare meninger om hva som kjennetegner god ledelse - både i gode og dårlige tider.
- Selve kjernen i ledelse handler om å utvikle mennesker som skaper verdier. Lederoppgave nummer én er å sørge for at dette ikke bare blir et slagord, men en realitet, sa Opedal til de fremmøtte BI-studentene.
Må være endringsvillig
Han pekte på at god ledelse er enormt avgjørende i mange situasjoner. Hvilke tiltak som iverksettes, hvilken retning en bedrift går i og hvilke veivalg som tas - alt dette er valg som tas av mennesker. En god leder må inspirere, motivere, ha flere tanker i hodet samtidig, oppnå resultater og være endringsvillig, mener Opedal.
- Sterk i sak, myk i form overfor mennesker. Det er mest effektivt. Så lenge en leder har det rette tankesettet, er det absolutt rom for ulike personlige stiler. Det må være rom for individuelle forskjeller, sier han.
- For å henge med i utviklingen må man hoppe litt høyere og løpe litt lengre. Å gjøre ting som igår, er ikke godt nok. Man må hele tiden se fremover og sette seg både kortsiktige og langsiktige mål.
Les flere ledersaker:
Er du den fødte sjef?
Sjefsoppgaven
- Gode ledere gir de ansatte energi
Dirigenten
Lederen er dirigenten, peker Dag J. Opedal på.
- Ledelse dreier seg om å bygge sterke organisasjoner, definere ståsted, finne ut hvor man skal, og forbedre gjennom handling. Slik skapes verdier. "Make it happen"-kompetansen kan ikke delegeres, bemerker han.
En leder kan være så intelligent han bare vil, men han må få folk med seg. Det krever empati, påpeker Orkla-toppen. Man skal sette seg høye mål, for det er alltid rom for bedringer.
- De som gjør det best er de som er forbedringshissige og har høye ambisjoner. En av de vanskeligste lederoppgavene er å bidra til at bedriftens nøkkelpersoner også setter seg høye mål. I tillegg er det nødvendig med teft, forklarer Opedal.
Skaper ringer i vannet
- Beslutninger må aldri baseres på magefølelser alene, men beslutninger bør tas på magefølelse basert på nitidig forståelse av mechanics. Man må tenke kreativt, se endringer i markedstrender og skape nye produkter ut fra dette. Det gjelder å skape nye ringer i vannet - ringer som kan gi bedriften et konkurransefortrinn, sier Dag J. Opedal.
- Der vi har god ledelse, ordner ting seg, oppsummerer han.
Les også:
Sjefenes suksess-hjerner
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.