– Jo mer du spiser, jo slankere blir du. Det er liksom konseptet, sier Kenneth Hamnes, administrerende direktør i Maarud.
Han viser frem den nye emballasjen for lavfettchipsen «Superchips Mexican» til Sverre Flåskjer, partner i oppkjøpsfondet Herkules. Blant 9000 paller med snacks konstaterer Flåskjer at Estrella Maarud-investeringen har vært en lønnsom affære for Herkules.
Nå selges snackprodusenten til tyske Intersnack for rundt en milliard kroner, etter det DN forstår.
Kjempegevinst
Tidlig på 2000-tallet hadde Maarud halvparten av snacksmarkedet i Norge. Så begynte den å falle.
I 2008 ble Maarud hentet tilbake på norske hender da Herkules kjøpte snacksprodusenten fra amerikanske Kraft. Etter det DN erfarer kostet den investeringen oppkjøpsfondet nærmere 400 millioner kroner.
Mer innovasjon, flere selgere til å gjøre produktene tilgjengelig i butikkene og ny produksjonslinje har løftet resultatene for Estrella Maarud. Fra 2010 til 2014 økte markedsandelen fra 30 til 35 prosent av det norske markedet. De siste tre årene har selskapet hatt en sterk vekst. I 2013 økte topplinjen med åtte prosent, til 1,05 milliarder kroner. Det ga et justert driftsresultat (Ebitda) på 105 millioner kroner.
Nå er selskapet solgt til tyske Intersnack, som i 2013 hadde en omsetning på to milliarder euro. Flåskjer ønsker ikke å oppgi pris, men Intersnack har trolig betalt en pris Herkules kan godte seg over.
– Det har vært over investorenes avkastningskrav, sier Flåskjer.
– Ambisjonen med Estrella Maarud var å skape et solid snacksselskap, og det har vi klart, sier han.
Den børsnoterte Maarud-konkurrenten Orklas Confectionary and Snacks-avdeling er verdsatt til mellom åtte og ti ganger justert driftsresultat. I porteføljen har Orkla merkevarer som Kims, Nidar og Sætre. Orkla har lenge slitt med organisk vekst, og analytikere DN har snakket med mener et selskap med organisk vekst fort kan ha en tosifret multippel. Isåfall vil det prise Maarud til i størrelsesorden én milliard kroner.
«Himmelen med ny eier»
Administrerende direktør i Estrella Maarud Bjørn Pedersen er glad for at selskapet nå selges til et snackskonsern.
– Det er himmelen for oss å få en industriell langsiktig eier. Vi gleder oss, sier han.
Norske dagligvarebutikker solgte snacks for nær 3,6 milliarder kroner i løpet av det siste året, viser tall fra analyseselskapet Nielsen.
Flåskjer mener Estrella Maarud også vil kunne vokse i årene som kommer.
– Selskapet har en god pipeline av innovasjoner som kommer ut, og har et fint momentum i mange markeder. Dessuten har vi ny distribusjon i Danmark med Coop, som har 40 prosent av markedet, sier Flåskjer.
Fortsetter i Norge
Da Maarud ble kjøpt fra Kraft, garanterte Herkules-direktør Gert Munthe at snacksproduksjonen skulle fortsette i Norge. Det skal den fremdeles, sier Flåskjer.
– Eierne er opptatt av lokal profil med administrasjonen i Norge, og at man har en lokal tilnærming til markedet, sier han.
Maarud har produksjonsanlegg på Disenå i Hedmark, i Sverige og i Litauen. Totalt er det 430 ansatte i virksomheten.
Like ved fabrikken i Disenå ligger gården til familien Stang som grunnla Maarud i 1936.
De leverer fremdeles en stor del av de 25.000 tonnene med poteter som blant annet trengs for å produsere 58 millioner snacksposer. Stang-familien eier også deler av bygningsmassen til produksjonsanlegget, som passende nok ligger i Maarudvegen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.