Det opplyser Orkla i en melding fredag.
«Med dette oppkjøpet tar Orkla Foods Danmark ytterligere et skritt for å styrke merkevareporteføljen», heter det fra selskapet selv.
Avtalen omfatter full overtakelse av O. Kavli A/S som er en leverandør til dagligvarehandelen i Danmark, med kjente varemerker som Fun, Grønnegården, Kavli, Scoop og Blomberg’s Glögg.
Orkla, som allerede eier Fun-merket i de øvrige nordiske landene, vil med denne avtalen få fult eierskap til Fun i Norden.
Hemmelig kjøpesum
Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen, opplyser Orkla.
Konserndirektør og leder for Orkla Foods Atle Vidar Nagel-Johansen ser frem til å utvide produksporteføljen, som i dag omfatter K-Salat, Beauvais, Den Gamle Fabrik, Glyngøre, Pastella, Bähncke og Risifrutti.
- Med overtakelsen av O. Kavli kjøper vi oss inn i kategorien drikkevarer og utvider dagligvaresortimentet. Produktene kompletterer vårt produktutvalg, forklarer han i meldingen.
Må godkjennes
Det forventes at transaksjonen vil kunne gjennomføres ved utgangen av februar 2016.
Gjennomføring av avtalen er betinget av at de danske konkurransemyndighetene godkjenner transaksjonen.
O. Kavli omsatte i 2014 for DKK 170 mill. Selskapet har 70 medarbeidere fordelt på kontoret i Hvidovre og fabrikken i Ringkøbing.
O. Kavli ble grunnlagt i Bergen i Norge i 1893, og den danske virksomheten ble startet i 1935. O. Kavli eies av Kavli Holding AS.
Les også: Avlyser grønt skifte
Boligprisene til himmels – gjelden følger etter
I luksusbil forbi flyktningekøen
Se DNtv:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.