I september 2015 kom Oslo tingrett frem til at Maaruds varemerkeregistrering av «potetgull» er ugyldig, etter at Orkla, som selger Kims-chips, gikk til sak for å få kalle chipsen sin potetgull.
Tingretten ville imidlertid ikke slå fast at andre produsenter kan bruke ordet potetgull i sin markedsføring uten å krenke Maarud, slik Orkla ønsket.
Chipsprodusenten Maarud ville ikke gi slipp på varemerkeregistreringen av «potetgull» og anket Oslo tingretts avgjørelse til Borgarting lagmannsrett. Denne anken skal behandles i november.
Fikk ikke medhold
Maarud Brands AB og Maarud AS fremsatte også en begjæring om midlertidig forføyning om at Orkla Confectionery & Snacks Norge AS (Orkla) i sin markedsføring av produkter som selskapet omsetter forbys å benytte varemerket «potetgull».
Men i mars kom Borgarting lagmannrett frem til at det ikke var sannsynliggjort noe krav som gir grunnlag for en midlertidig forføyning.
Les: Får ikke nekte Orkla å bruke ordet "Potetgull"
- Tolket varemerkeloven uriktig
Nå anker Maarud også denne avgjørelsen.
- Etter nøye overveielse har Maarud besluttet å anke forføyningssaken mot Orkla for misbruk av Maaruds varemerke «Potetgull». Maarud mener at lagmannsretten har tolket varemerkeloven uriktig, at Orkla har overtrådt lovens bestemmelser, og vi er derfor tvunget til å forfølge kravet om forbud, sier administrerende direktør Chris Samways i Maarud AS.
Samways sier det er innlysende at Maarud må kunne forsvare sitt registrerte varemerke helt til det foreligger en rettskraftig dom.
- Maarud mener det ikke er fritt frem for å bruke vårt verdifulle varemerke. Orklas bruk av merket på sine nettsider og i sosiale medier er et brudd på spillereglene og et bevisst forsøk å forvirre forbruker, sier Samways.
- Et meget godt utgangspunkt
- Kjennelsen i Borgarting lagmannsrett var klar og helt i tråd med våre anførsler. Lagmannsretten sier klart fra at Maaruds påstander om at Orkla har brukt «potetgull» på en måte som strider mot god forretningsskikk ikke stemmer. Så vi ser frem til en behandling i Høyesterett med det utgangspunktet. Måten folk flest bruker ordet «potetgull» viser at vi har et meget godt utgangspunkt for Høyesteretts behandling, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionery & Snacks Norge.
Rønning viser også til at retten fant at «potetgull» er et beskrivende ord og at Maaruds registrering av varemerket i 2009 var ugyldig
- Jeg ser at Maarud sier at vi forvirrer forbrukerne. Vi har brukt «potetgull» på en beskjeden og forsvarlig måte på våre nettsider. Vi har ikke merket noen produkter med «potetgull», vi snakker om den generelle produktgruppen. Vi sliter med å forstå at dette kan skade Maarud, sier Rønning.
Les også:
«Potetgull-saken»: Maarud har ikke enerett på betegnelsen potetgull
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.