Orkla fikk et resultat før skatt på 795 millioner kroner i første kvartal 2015, mot et resultat på 579 millioner kroner i samme periode året før. Det er en økning på 37 prosent, opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.

På forhånd ventet analytikerne et resultat før skatt på 777 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.

Driftsinntektene utgjorde 7.541 millioner kroner i perioden (7.013), mens driftsresultatet ble på 608 millioner kroner (627). Disse var ventet til henholdsvis 7.230 og 712 millioner kroner.

Nylanserniger

Salgsveksten i kvartalet var i hovedsak volumdrevet, opplyser selskapet. I kvartalet hadde selskapet flere nylanseringer. Blant dem en hudpleieserie fra Lilleborg, Big Cut Chips fra Orkla Confectionery & Snacks og Pastella grønnsakspasta fra Orkla Foods Danmark.

Svak utvikling i den norske og svenske kronen medførte økte innkjøpskostnader for de norske og svenske virksomhetene.

- Jeg er tilfreds med kvartalet. Vi opplevde volumdrevet vekst i merkevareområdet. Alle forretningsområdene hadde fremgang i krevende markeder preget av sterk internasjonal konkurranse. Orkla hadde også en bredbasert resultatvekst i årets første kvartal, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla i en melding. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Advarer om kraftig rentehopp

Asia i dag: Verdens økonomiske vekstmotor

Stortinget sier ja til snøscooterløyper