- For andre kvartal på rad oppnår vi omsetningsvekst innen merkevarer, til tross for hard konkurranse i våre hjemmemarkeder. I tiden som kommer må vi imidlertid bruke enda større kraft på innovasjon og merkevarebygging. Samtidig må vi legge til rette for et tettere og bredere samarbeid med de nordiske dagligvarekjedene, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Orkla fikk en ebita på 860 millioner kroner i tredje kvartal 2014, mot et resultat på 819 millioner kroner i samme periode året før, opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.
På forhånd ventet analytikerne en ebita på 874 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.
Godteri og snacks
Tre av fem forretningsområder hadde vekst i driftsresultatet, opplyser selskapet i børsmeldingen, og trekker frem salget av godteri og snacks. I 3. kvartal kom 96 % av omsetningen fra merkevarevirksomheten. Den organiske veksten i kvartalet var 0,4 %, og driftsinntektene endte på 7.200 mill. kroner. Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Food Ingredients og Orkla Home & Personal bidro til den positive salgsutviklingen, mens Orkla Foods og Orkla International hadde tilbakegang.
Driftsinntektene utgjorde 7.487 millioner kroner i perioden (7.508), mens resultatet før skatt ble på 871 millioner kroner (631). Disse var ventet til henholdsvis 7.548 og 881 millioner kroner.
Orkla skriver at de internasjonale råvareprisene i sum har sunket noe den siste tiden, men fortsetter totalt sett å ligge på et historisk høyt nivå. Det er stor variasjon mellom ulike råvaregrupper og usikkerheten til utviklingen i råvarepriser fremover er generelt høy.
Les også: - Det skulle jeg aldri ha gjort
Sliter med "Foods"
Konsernet har igangsatt en rekke restruktureringsprosjekter og synergiuttakene følger plan. I 3. kvartal ble det blant annet iverksatt et omfattende restruktureringsarbeid på Orkla Foods’ fabrikk i Arna. Den tidligere kommuniserte omstruktureringen av det ytre salgsapparatet i Orkla Foods Norge ble i stor grad gjennomført i 3. kvartal.
Orkla har i kvartalet inngått avtale om kjøp av NP Foods Group i Latvia. I tillegg til det nasjonalt meget sterke sjokolademerket Laima har NP Foods attraktive markedsposisjoner innen kjeks, kaker, juice, vann og ferdigmat. NP Foods Group har en årlig omsetning på 77 mill. euro og 1.100 ansatte. Gjennomføring av kjøpet er betinget av godkjennelse fra de baltiske lands konkurransemyndigheter.
Les også:
Asia i dag: Full krise hos Samsung
Stormberg-sjefen i video til ansatte: Vil ha syke på jobb
Sveaas tullet med orklasjefens stol på styrerommet: - Det skulle jeg aldri ha gjort
I morgen kunne Arbeiderpartiet overtatt regjeringsmakten alene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.