Orkla fikk et justert driftsresultat på 1.102 millioner kroner i fjerde kvartal 2015, mot et resultat på 1.007 millioner kroner i samme periode året før, opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.
- Jeg er fornøyd med et sterkt fjerdekvartal totalt sett med et godt julesalg. Vi vokste mer enn markedet, men dette var påvirket av kampanjer. Dette er det syvende kvartalet på rad med organisk vekst, og Orkla fikk 4,1 prosent organisk vekst i fjerde kvartal, sa Orkla-sjef Peter A. Ruzicka under kvartalspresentasjonen i Oslo Konserthus.
På forhånd ventet analytikerne et justert driftsresultat på 1.109 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.
- Vi har flere felles målsetninger med kundene våre enn motsetninger, og vi bør bruke mindre tid på å forhandle og mer tid på å samarbeide om å vokse, sa Ruzicka, og fortsatte:
- Grandiosas hjemmelagde pizza ble relansert med tre nye typer i tredje kvartal, og salget økte med 66 prosent.
Resultat før skatt var 946 millioner kroner, mot et resultat på 505 millioner kroner i samme periode året før og ventet 1.145.
Driftsinntektene utgjorde 9.571 millioner kroner i perioden (8.119), mens driftsresultatet ble på 868 millioner kroner (905). Disse var ventet til henholdsvis 9.309 og 1.097 millioner kroner. (Saken fortsetter under)
- Vi har fortsatt et stykke vei å gå, og jeg ser store muligheter fremover, påpekte Orkla-sjef Peter A. Ruzicka.
Styret i Orkla foreslår å betale 2,50 kroner pr aksje i utbytte for 2015, mot ventet 2,52 kroner pr aksje.
Les også:
Sør-Afrikas økonomi på randen av stupet
Ekspertgruppe varsler skatt på 65 prosent
Asia i dag: Kan bli fire ganger verre enn subprimekrisen
Se på DNtv: