Onsdag var det nøyaktig ett år til den offisielle åpningen. Allerede er 94 prosent av den nye lufthavnen ferdigstilt, og prosjektet er i rute både på budsjett og på tid.

– Oslo lufthavn er det viktigste knutepunktet i norsk samferdsel, og de reisende får snart en bedre hverdag med en større, bedre og mer effektiv lufthavn, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

30 millioner passasjerer

Utbyggingen innebærere at Norges hovedlufthavn blir nesten dobbelt så stor. Fra april 2017 skal den ha en årlig kapasitet på 30 millioner passasjerer i året.

Den nye piren, Pir Nord, blir ca. 300 meter og får elleve nye flyoppstillingsplasser som skal håndtere både innenlands- og utenlandstrafikk.

Reisende behøver ikke bekymre se over at det blir lengre å gå. Gardermoen har i dag forholdsvis korte gangavstander sammenlignet med utenlandske flyplasser på samme størrelse. Den nye piren vil ha samme avstand mellom ytterpunktene.

– Det vil si at står du i sikkerhetskontrollen, vil det være opptil 300 meter til ytterpunktet både til innlands- og utenlandsgate, sier Thorgeir Landevaag, direktør for terminaldrift og istandsettelse av prosjektet, som heter T2

Moderne design

Pir Nord får et moderne design- og arkitektonisk uttrykk, forteller Landevaag. For eksempel er det lagt mye tanke bak materialvalgene. Himlingen har et rutemønster for å slippe mye lys inn og skape en atmosfære som er lys og luftig. Designen skal minne om et rør som er brettet ut, og som innordner seg mot det eksisterende bygget.

I terminalbygget har man lagt vekt på å fortsette med de samme materialene som i dagens bygg, nemlig glass, tre og betong. Det skal bidra til et inntrykk av at det hele er ett stort terminalbygg.

Fases inn gradvis

Byggingen startet i 2011 og var altså planlagt for seks år. Grunnen til at det tar såpass lang tid, er at Oslo lufthavn skulle fungere i vanlig drift mens byggingen pågikk. Avinor-sjef Dag Falk-Pettersen er svært godt fornøyde med å ha en punktlighet på 96 prosent, noe som er blant de beste i Europa, samtidig med den store utbyggingen.

– Selv om vi er nesten ferdig, er den siste fasen krevende. Vi skal ta i brukt stadig nye områder og teste og lære oss nye systemer slik at alt fungerer når det åpnes, sier Landevaag.

Det har vært en rekke milepæler underveis, og onsdag kunne samferdselsministeren foreta åpningen av ny midlertidig passasjerstrøm innlands.

I mai åpner midlertidige sikkerhetssluser mot den nye avgangshallen, og jobben med å rive byggeveggen mot Pir Nord starter. I juni åpner nye flyoppstillingsplasser, og i september kommer den utvidede taxfreebutikken.

 

Les også: Fredag: Dere omfattes ikke av nedbemanning Tirsdag: Inntil 50 må gå

Vurderer søksmål mot Nettavisen

Tirsdag fikk alle de 2.000 ansatte 1,2 millioner av sjefen

 

Se DNtv: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet:

Elsykkel vs landeveissykkel: Slik gikk det i motbakkerittet
Vi lot to medlemmer av Holmenkollen Cykleklubb konkurrere om hvem som kom først til Tryvann. En på elsykkel og den andre på landeveissykkel. Se hvordan det gikk.
02:02
Publisert: