– Det er klare regler knyttet til markedsprofilering under et OL. Utgangspunktet er at det skal være et rent bilde uten reklame på arenaer og medaljeseremonier, mens det bare skal være IOKs offisielle sponsorer i områdene rundt, sier Simen Olstad til Klassekampen. Han er ansvarlig for OL-søknader til IOK og jobber tett opp mot kravene som stilles til et Oslo-OL.
OL-direktør Eli Grimsby i Oslo2022 understreker at det ikke er snakk om noe totalforbud mot gateselgere og reklame. Men Oslo må ta forholdsregler for å unngå «bakholdsangrep» fra aktører som vil forsøke å sko seg på et OL-arrangement de ikke har vært med på å finansiere.
– Det dreier seg om at man ikke ønsker gatesalg som konkurrerer med OL-sponsorenes produkter i nærheten av arenaene eller på sentrale kommunikasjonspunkt som brukes under lekene. Det er ikke snakk om å legge bånd på virksomheten til gateselgere som =Oslo, Frelsesarmeen eller andre veldedige organisasjoner, sier Grimsby i en pressemelding.
Oslo kommune leverte OL-søknaden 14. mars i år, og til sommeren blir det klart hvilke byer som går videre til siste runde. Til høsten skal Stortinget avgjøre om Oslo får en statsgaranti for å gå videre med sin søknad. Først sommeren 2015 tar IOK den endelige avgjørelsen om hvor vinterlekene i 2022 skal arrangeres. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.