Oslo Børs fikk, i likhet med resten av det europeiske børsmarkedet, seg en ny "uforskyldt" karamell.
Rykter om at en europeisk finansinstitusjon har havnet i problemer og uttalelser fra ungarske myndigheter om situasjonen i landets økonomi første først til at oppmerksomheten igjen blir rettet mot gjeldsproblemene i Europa.
Ifølge TDN Finans faller den franske storbanken Societe Generale rundt 6,5 prosent fredag ettermiddag. FT.com melder at det går rykter i markedet om at banken kan være i problemer på grunn av posisjoner i derivatmarkedet.
SocGen har nektet å kommentere markedsryktene.
Les mer: Societe Generale sprer frykt
Samtidig har en talsmann for den ungarske statsministeren i dag uttalt landets økonomi er i en "svært alvorlig situasjon". Han sa også at den forrige regjeringen løy om og manipulerte tallene for landets økonomi.
Les mer: Det neste Hellas
Skuffende jobbtall fra USA var det som for alvor sendte Oslo Børs nedover. Til tross for en kraftig oppgang i sysselsettingen utenom jordbruket på 431.000 personer i mai, falt børsen umiddelbart tilbake på tallene. På forhånd var det ventet en oppgang på 536.000 nye sysselsatte.
Les mer: Kraftig jobbskuffelse i USA
Hovedindeksen på Oslo Børs sluttet ned nær to prosent etter å ha vært opp 1,42 prosent tidligere på dagen.
Oljeprisene falt markert tilbake etter jobbtallene, og fortsatte å falle ut over ettermiddagen. Et fat nordsjøolje med levering i juli er ned hele 2,38 dollar til 73,08 dollar, mens den amerikanske wti-oljen med levering samme måned er ned 2,45 dollar til 72,16 dollar fatet.
Oljeselskapet Statoil STL er ned 0,89 prosent til 133,00 kroner.
Solenergiselskapet Renewable Energy Corp. REC falt så vidt tilbake i dag etter å ha steget markert tidligere på dagen etter at lovforslaget om subsidiekutt til solenergi, som ble vedtatt i Forbundsdagen, har blitt endret av Forbundsrådet, og sendt videre til en komite av medlemmer fra begge kamre.
- Gode grunner til kutt
Analytikere TDN Finans har snakket med sier at subsidiene er for generøse pr i dag og at subsidiene derfor vil bli kuttet uansett. De har ikke tro på at kuttene vil bli endret til maks ti prosent.
- Det er gode grunner til at subsidiene skal kuttes. Blir de ikke kuttet nå, så bli det desto dypere kutt ved årsskiftet. Subsidiene er generøse i dag, sier analytiker Einar Strømstad i First Securities til TDN Finans fredag, og legger til:
- Om kuttene kommer nå eller om et halvt år har neste ingenting å si. Det er nesten bedre om kuttene kommer nå for da får vi mindre tilbudssideeffekter. Helt kortsiktig vil nok uansett aksjemarkedet reagere positivt på mildere subsidiekutt nå, sier han.
Strømstad har en kjøpsanbefaling på Rec-aksjen REC.
Analytiker Ben Lynch i Bryan Garnier & Co er enig med Strømstad og sier at kuttene vil bli gjennomført uansett.
- Denne subsidiesaken har pågått i ni måneder nå og det er 20 dager før den skal implementeres. Det er nå enda større grunnlag for å kutte subsidiene grunnet den høye etterspørselen i det tyske markedet samt fokus på budsjettinnstramninger. Jeg tror virkelig ikke at de vil redusere kuttene, sier Lynch til TDN Finans.
Analytikeren har som First Securities en kjøpsanbefaling på Rec-aksjen.
- Veldig sterkt fra Norwegian
Flyselskapet Norwegian Air Shuttle NAS beholdt oppdriften hele veien inn, og kunne notere seg for en pen stigning på 3,23 prosent i et ellers turbulent marked.
Les:
Analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities mener at trafikktallene var sterke, og merker seg særlig at selskapet får fylt opp den nye kapasiteten sin.
- Oppdateringen var veldig sterk. De øker kapasiteten med 38 prosent fra mai 2009, og samtidig øker antall solgte setekilometer (RPK, red. anm.) med 37 prosent, så de greier å holde kabinfaktoren uendret på 77 prosent, sier Sivertsen til TDN Finans.
Han mener at yielden, som uttrykker billettomsetning per setekilometer, på 0,51 kroner er "helt grei", selv om det er 14 prosent lavere enn i mai 2009.
- Det er kommunisert at prisen brukes for å øke salget. Videre er selskapets kostnader redusert gjennom nye fly som er mer effektive, noe som gjør at marginene er mindre endret, sier Sivertsen.
Selskapet skriver i oppdateringen at yieldfallet reflekterer at de har 12 nye 737-800 fly i flåten sammenlignet med mai 2009. Flyene har høyere kapasitet, og dermed lavere enhetskostnader. I tillegg fløy selskapet fem prosent lengre ruter, noe som reduserer kostnadene pr setekilometer siden mye av kostnadene kommer i forbindelse med avgang og landing.
- De virkelig store kostnadsbesparelsene kommer de kommende årene når deres egne, nye fly blir faset inn. Selskapet har et mål om en enhetskostnad på 0,40 kroner pr kilometer ved inngangen av 2012, legger Sivertsen til.
Han merker seg også at selskapet satte rekord i antall passasjerer, med 1,19 millioner passasjerer, og at dette kom i måneden etter askeproblemene.
Arctic Securities har en sterk kjøpsanbefaling på aksjen med kursmål 210 kroner.
- Imponerende
Analytiker Per Haagensen i Fondsfinans er langt på vei enig med Sivertsen.
-Det er imponerende at selskapet greier å opprettholde kabinfaktoren gitt den sterke kapasitetsveksten. I tillegg skal en huske at dette kommer i måneden etter askeproblemene, sier Haagensen til TDN Finans.
Haagensen mener som Sivertsen at yielden ikke gir grunn til bekymring.
-Yielden på 51 øre er kanskje noe svakere enn noen hadde ventet, men det må sees i forhold med at rutelengden har økt, slik at enhetskostnadene reduseres, sier analytikeren.
Også Fondsfinans har en kjøpsanbefaling på aksjen og kursmål 210 kroner.
Hovedindeksen på Oslo Børs sluttet ned 1,73 prosent til 348,43 poeng
Les også: - Vi får se om det holder seg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.