– Jeg tror de vil greie å få til radikale tiltak som en bilfri by. Men det krever jo at man får på plass alternative transportmuligheter, sier Aarebrot til NTB.
Da Oslos nye trepartiregjering, Ap, SV og Miljøpartiet De Grønne, presenterte sin plattform for byrådssamarbeidet mandag, fastslo de at det ikke vil bli noen utbygging av E18 vestover.
- Les mer her: Slik blir det nye Oslo
Derimot skal Oslo sentrum bli bilfritt innen 2019.
Ifølge Aarebrot er dette imidlertid byregjeringens forhandlingsposisjon foran forhandlingene om Oslopakke 3 som skal ta til om få måneder.
Samtidig tror han at utviklingen i hovedstaden blir svært viktig for valget i 2017.
– Særlig for De Grønne vil Oslo bli et viktig utstillingsvindu for hvor mye gjennomslag de kan få. Men samtidig kan det bli vanskeligere for partiet å hevde sin blokkuavhengighet, mener valgforskeren – som liker navneskiftet fra byråd til byregjering.
– Det er å kalle en spade for en spade og understreker det parlamentariske ansvaret, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.