– Hvis flere kjører sammen, vil køene på veiene bli mye kortere, sier Andreas Halse, samferdselspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet i Oslo bystyre, til NRK.

De tapte inntektene vil han ta inn via andre bilister.

– Får noen rabatt, må andre betale mer. Det er rimelig at de som velger de minst miljøvennlige løsningene også må punge ut litt ekstra, sier han.

En mobilapp som knytter sammen sjåfører og passasjerer som skal reise samme vei, er allerede i bruk i Trondheim og Bergen, og vil også kunne tas i bruk i Oslo.

Prosjektleder Arild Eggen i Vegdirektoratet i Bergen forklarer at passasjeren som vil sitte på, møter opp i nærmeste busslomme slik at sjåføren slipper å lete.

– Hvis du kjører sammen med en annen to ganger i måneden, vil trafikken i rushtiden i Trondheim, Bergen og Stavanger, og stort sett Oslo, gli langt bedre, sier han. (©NTB)

Les også: - Det er bare galt

Advarer mot Kina-pessimister  

– Perfect match for oss dnPlus

 

Se også på DNtv: - De gode tidene er over for Norge. De er borte.

 

- De gode tidene er over for Norge. De er borte.
Men dette mener hedgefondforvalter Hugh Henry kommer til å redde oss.
01:01
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.