Jeeps første sivile bil kom rett etter krigen. Det gjør merket til den eldste produsenten av det som etterhvert har fått navnet suv. Dette er da også noe den nye norske importøren ikke vil vi skal leve i uvisshet om. Etter en tilbaketrukket tilværelse har Fiat-importøren valgt å ta turen over sjøen for å hente originalen tilbake på det norske markedet.

For fra "originalen" har suvene gått i litt forskjellige retninger. På den ene siden har vi de terrenggående arbeidshestene som Toyota Land Cruiser og Land Rover, på den andre siden de mer jålete, men brautende asfalt-lokomotivene, som BMW X5 og Porsche Cayenne.

Jeep Grand Cherokee prøver å fylle kriteriene til begge disse undergruppene.

I det man klatrer opp i bilen og setter seg bak det oppvarmede rattet i en noe prangende kombinasjon av treverk og skinn, føler man seg virkelig som litt av en konge på veien.

Og om bilen ikke føles brautende nok fra før, kan man heve luftfjærene med ytterligere noen centimeter slik at bakkekl#229en blir på ruvende 27 centimeter. Kombinert med lavgirserie og et relativt kompetent firehjulsdriftsystem, ender du bak rattet med følelsen av også å være skogens konge.

Til tross for at lengden holder seg under fem meter, føles bilen så mye større, men så er den da også en tungvekter. Innveid til knappe 2,3 tonn, er det mer enn nok å drasse på for treliteren under panseret. Som mange andre biler i dette segmentet kommer bilen med en nedtrimmet utgave av motoren. Originalt yter den friske 240 hestekrefter, som biter bra fra seg. Vår testbil har ofret 50 av dem for å kunne få en pris som er 100.000 kroner lavere. Dermed blir prisen på 870.000 kroner for DNs bil. Det er ikke ille, om man tar i betraktning at bilen er særdeles velutstyrt i den såkalte Overland-versjonen.

Tilsvarende utstyrte tyske konkurrenter koster fort over millionen. Når det er sagt, føles en slik bil langt mer eksklusiv og en smule mer moderne.

VIDEO: Utstyr- og prisvurdering

 



For det kommer ingen innovasjoner med den nye Grand Cherokee. Bilen har det meste av utstyr, men ingenting vi ikke har sett før, eller noe som virker spesielt smart. Slik sett er den - tross nye italienske eiere - fremdeles amerikansk i grunnvollene. Her kopierer originalen kopiene.

Den 190 hestekrefter sterke motoren yter greit i seg selv, men automatgiret ødelegger noe for bilen. Det blir en skuffelse med følgefeil. Der for eksempel BMW X5 har en åttetrinns automatkasse, har Jeep valgt en femtrinns girkasse som føles som den ble utviklet på samme tid som Jeep valgte å ta av seg uniformen.

Girskiftet i seg selv er det ikke noe å si på, for man kan si motoren dekker over girkassens svakheter, selv om den ikke greier å hindre at bilen får en langt dårligere drivstofføkonomi enn den strengt tatt trenger. BMWs 21 hestekrefter sterkere X5 forbruker langt mindre enn Jeepens oppgitte 0,83 liter på mila. Noe som igjen fører til at CO2-utslippet er på 218 gram per kilometer sammenlignet med X5s 195 gram. Og da har vi ennå ikke nevnt M-klasse fra Mercedes som med sine klasseledende 0,6 liter på mila får en innstegspris som er lavere enn den svakere Jeepen.

VIDEO: Slik er Jeep Grand Cherokee på veien

 



Det er lenge siden originalen ble forbikjørt av kopiene. Dermed blir det litt som å gå over bekken etter vann, å hente en storsuv fra USA til Europa. Likevel er det imponerende hva de har fått til med nye utgaven av Grand Cherokee, tatt i betraktning at selskapet var konkurs for tre år siden. Amerikanerne tar igjen litt av forspranget, selv om den fremdeles har et stykke igjen for å hevde seg mot tyskerne. Litt urettferdig er det uansett å sammenligne med disse, da Jeepen faller litt mellom de to trendene innen store suver.

For de med en drøm om å være macho sheriff og hang til amerikansk livsstil kommer du ikke utenom Jeep Grand Cherokee. Og størrelsen, vekt og utstyrsnivå tatt i betraktning, kommer man ikke bort fra at det her er myyye bil for pengene.