Detaljhandelen steg med 0,2 prosent fra oktober til november i fjor, viser sesongjusterte tall som offentliggjøres av Statistisk sentralbyrå (SSB) fredag formiddag. På årsbasis steg detaljomsetningsindeksen med 0,6 prosent.
Oppgangen på 0,2 prosent er svakere enn måneden før, da detaljomsetning foruten bilsalg steg med 0,8 prosent. Samtidig er tallet bedre enn analytikerne hadde ventet: ifølge estimater innsamlet av TDN Finans var konsenusforventningen en nedgang på 0,1 prosent.
Venter på julehandelen
Men seniorøkonom Ida Wolden Backe advarer mot å lese for mye inn i den overraskende oppgangen, og foretrekker å trekke konklusjoner først når desemberstatistikken, som inneholder julehandelen, foreligger.
- Det er ingen dramatikk i disse tallene – men heller ikke så altfor mye å glede seg over, sier hun til DN.no.
- Vi foreventer fortsatt vekst i forbruket fremover, men svak vekst. Det bygger vi på det vi har sett av forbukertilliten, som har falt markert den siste tiden. Vi forventer at husholdningene vil fortsette å spare mye og være forholdsvis moderate i forbruket, til tross for at de har ganske god inntektsøkning.
Også Nordea Markets advarte i sin morgenrapport mot å glede seg for mye over en eventuell overraskende oppgang i detaljhandelen.
Færre ski
SSB påpeker at IKT-utstyr i spesialforetninger økte, mens internettsalg og omsetningen i sportsbutikkene falt fra oktober til november.
- Det var som forventet. Det har rett og slett ikke vært så mye snø i år, og sportsbutikkene har meldt om lavere salg og at de har satt ned prisene, sier Wolden Backe.
Uten justering for sesongvariasjoner og målt i volum, omsatte detaljhandelsbedriftene for 1,3 prosent mer fra september til og med november 2011, sammenlignet med samme periode i 2010, skriver SSB videre på sine hjemmesider.
Husholdningenes varekonsum falt forøvrig med 0,5 prosent i samme tidsperiode, viser andre sesongjusterte tall som SSB offentliggjør fredag. Måneden før steg forbruket med 0,3 prosent.
«Konsumet av mat- og drikkevarer samt tobakk gikk opp med 0,6 prosent i november. Kjøp av andre varer, som blant annet omfatter klær, møbler og fritidsutstyr, gikk derimot ned med 0,8 prosent. Det var særlig klær, sportsutstyr og fritidsvarer som trakk denne varegruppen ned», skriver SSB.
Wolden Backe ser på dette som en bekreftelse på at «konsumet utvikler seg forholdsvis svakt».
Les mer:
Overraskende shoppe-hopp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.