Onsdag la den kanadiske bensin- og kioskvaregiganten Couche-Tard 15,9 milliarder kroner på bordet for Statoils bensinstasjoner.
Budet, som er kontant og nær 53 prosent over hva markedet mente selskapet var verdt tirsdag, er blitt anbefalt av selskapets styre uten konkurranse.
- Overrasket
Reitangruppen, som eier og driver flere tidligere HydroTexaco-stasjoner under merkevarene YX, Uno-X og 7-eleven, er overrasket over at ikke flere aktører har blitt forespurt.
- Dette kom overraskende på oss i dag, så vi får ikke gjort noen vurderinger verken på den ene eller andre måten. Prinsipielt sett er vi litt overrasket over at de store norske selskapene ikke er forespurt om å delta i en slik prosess rundt et slikt selskap, sier Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby til TDN Finans.
Hun vil ikke utdype hvilke selskaper hun sikter til, men sier at det er flere som har kapital og virksomhet som gjør at de kunne vært interessert.
- Vi oppfatter at selskapet nå er solgt, sier Flateby.
Reitangruppen har ikke har vurdert hvordan et eventuelt kjøp av selskapet ville vært mulig med tanke på konkurransemyndighetene, ifølge henne.
company:sfr
Opptatt av industriell eier
Konsernsjef Jacob Schram i Statoil Fuel & Retail forklarer overfor DN.no at det finnes få internasjonale aktører som Couche-Tard, som er av samme størrelse og som gir en like god match.
Samtidig understreker han at Statoil, som hovedaksjonær, har vært opptatt av å finne en sterk industriell eier. Han er ikke redd for at han skal ha gått glipp av høyere bud ved kun å forhandle eksklusivt med Couche-Tard.
- Det er et godt bud, sier han til DN.no.
Sålangt er det kun kjent at Statoil med sine 54 prosent har akseptert budet fra kanadierne, som ønsker aksept fra minst 90 prosent av aksjonærene.
Konsernsjef Alain Bouchard i Couche-Tard sa på en presentasjon onsdag at selskapet ikke har vært i kontakt med andre aksjonærer. På spørsmål fra salen om budet ville bli trukket dersom man ikke oppnådde tilstrekkelig aksept, avviste han situasjonen.
Betingelser om høyere bud
Couche-Tard opplyste samtidig å ha inngått en avtale med Statoil ASA om at et konkurrende bud må minst være åtte prosent høyere enn dagens bud for at Statoil kan akseptere det nye budet.
I avtalen ligger også en klausul som gir Couche-Tard rett til å matche eventuelle bud, samt en break-up fee på tre prosent av transaksjonen for dekke selskapets kostnader skulle en avtale likevel ikke oppnås, ifølge selskapet.
- Styret har rett til å trekke tilbake sin anbefaling av tilbudet i tilfelle et mer gunstig konkurrerende bud blir annonsert, som ikke matches av Couche-Tard innen fem virkedager etter varsling, heter det i melding fra Statoil Fuel & Retail.
Som del av avtalen har også styret forpliktet seg om å ikke å anmode om tilbud fra andre tredjeparter.
Nå følger en tilbudsperiode på 20 virkedager fra førstkommende mandag 23. april, som kan utvides i inntil ti uker. Utløpsdato er imidlertid og uansett 31. juli, dersom ikke alle forbehold er innfridd eller løftet.
"Couche-Tard venter å fullføre transaksjonen i juni 2012", heter det i selskapets pressemelding.
Gründere bak førerspakene
Toppsjef Alain Bouchard har sammen med sine tre medgründere full kontroll over Toronto-børsnoterte Couche-Tard, som driver et nettverk av cirka 5800 butikker med over 53.000 ansatte, der 4200 butikker også selger drivstoff.
Samlet eier ledelsen 23 prosent av selskapet, men ulike stemmerettsbetingelser gjør at ledelsen har kontroll på over 50 prosent av stemmene, ifølge Bouchard.
Les også:
Besøkte over 200 Statoil-stasjoner
Selger Statoil Fuel & Retail
- Har ikke vært i kontakt med andre aktører
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.