Mats Jansson har styrt SAS gjennom kriser, interne storkonflikter og askeskyer. Analytikere og ansatte er overrasket over at han varsler sin avgang før den store omstillingen er i mål.

Jansson beskrev jobben som «den vanskeligste jeg har hatt» da han tirsdag annonserte sin avgang som administrerende direktør for det skandinaviske flyselskapet. Men han mener det er udramatisk at han forlater posten i høst, før kontrakten går ut neste år.

– Beslutningen om å forlate selskapet har ikke vært lett, det har vært fire spennende og krevende år. Neste år blir jeg 60. Jeg synes jeg har gjort mitt i SAS, mener han.

Men for mange av de ansatte kom beslutningen bardust på, ifølge ansattrepresentant Asbjørn Wikestad i SAS' konsernstyre.

– Vi er inne i en god prosess, Jansson har fått kostnadene ned og kvaliteten og punktligheten opp. Men vi er ikke helt i mål, så jeg skjønner ikke helt at han velger å gå nå, sier Wikestad til NTB.

Hovedtillitsvalgt for de rundt 500 norske SAS-pilotene, Jens Lippestad, er imidlertid ikke overrasket over avgangen.

Ikke overskudd
Etter at flykrisen slo inn i 2001 har SAS gått med underskudd i sju av ni år. Sjefanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank mener ikke Jansson har ført selskapet tilbake til et konkurransedyktig nivå.

– Han hadde lovet overskudd i 2011, og jeg skulle gjerne sett at han hadde sittet et par år til og høstet fruktene av det harde arbeidet, sier han til RB-Børsen.

SAS har i flere år slitt med store økonomiske problemer. Gigantiske innsp#229sprogrammer er blitt gjennomført og nye milliarder er blitt hentet inn fra eierne i flere omganger. Selskapet har vært gjennom to emisjoner, finanskrise, askeskyer og store konflikter med fagforeningene.

Ifølge TT mener analytikere at selskapet går i pluss for andre kvartal, hvis utgiftene til askeskyen ikke medregnes, og at utsiktene til overskudd totalt for 2011 er gode.

Markedet reagerte negativt på nyheten. Da Oslo Børs stengte tirsdag var aksjen ned 0,42 prosent.

– Brukbar jobb
Wikestad legger ikke skjul på at de knallharde kuttene og omstillingene Jansson innførte, har slitt på de ansatte.

– Men man må huske på at han kom inn i en periode hvor hele industrien var i en kjempekrise. Mange har gått over ende eller sliter stort. Hans jobb har vært å lose oss gjennom dette, og i det perspektivet synes jeg han har gjort en brukbar jobb, sier han.

Wikestad sier han i sommer har merket en ny optimisme blant selskapets ansatte. Selv roser Mats Jansson de ansatte for å ha gjort sitt i en krevende situasjon.

– Når det har vært som verst har de stilt opp, ikke minst under den siste emisjonen, med lønnskutt på 10-30 prosent. Vi har jo våre ulike roller, men kulturen har blitt bedre. Og streiker har vi ikke hatt på tre år, sier han til TT.

Tro på SAS
Reiselivsforsker Arvid Flagestad ved Handelshøyskolen BI betegner fire år som en normalperiode for flysjefer. Han mener Jansson har gjort en formidabel jobb og at avgangen er forståelig.

Han mener lavprisselskapenes kapring av markedsandeler er i ferd med å stabilisere seg og at det er behov for et sterkt, skandinavisk merkenavn i fullservicemarkedet.

– Det er spennende tider i flybransjen, med friere konkurranse og stadig færre restriksjoner på destinasjoner. SAS har kraft i merkevaren sin til å være med på å bygge nye allianser og utvikle nye markeder verden over, sier han til NTB.

SAS har de siste 40 årene hatt tre norske, fire svenske og en dansk leder. Flere analytikere utpeker den danske visekonsernsjefen John Dueholm som den heteste kandidaten til å overta stillingen, skriver økonomiavisen di.se. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.