I 2005 skapte Mercedes en helt ny bilklasse for firedørs coupéer med den svært elegante CLS. Utseendet var hovedargumentet for å velge en slik bil, og nå som den har kommet i oppfrisket utgave, er det ingen tvil om at den fremdeles ligger ganske nær toppen av fruktfatet.
Bilen har blitt noe mer "moderne", det vil si at den har fått nye lykter foran og bak, samt den stående grillen fra familiens superhelt SLS AMG , men ellers er de lekre linjene beholdt.
Store bilder:
Utseende er ikke alt, så også for CLS, for bilen er en drøm å kjøre også.
Kraftig motor
Under panseret på vår testbil befinner det seg en treliters V6-er med 265 hestekrefter som gir et massivt dreiemoment på 620 Newtonmeter. Denne leverer kraft over hele turtallsskalaen, og er, selv om ikke girkassen er satt i sportsmodus, alltid klar til å ta i et tak.
Sammen med et glimrende chassis og en finfin balanse gir dette underholdende og meget gode kjøreegenskaper. Selv ikke med en lengde på nesten fem meter, merkes størrelsen nevneverdig bak rattet i denne bilen.
Girkassen er av typen syvtrinns automat, kalt 7G-Tronic Plus. Sømløse girskift, og mulighet for manuell giring med hendler bak rattet hjelper også til for å gjøre kjøreopplevelsen god.
Dyr massasje
Og bak et deilig skinnratt med flat bunn er det lett å finne seg til rette. V6-motoren brummer friskt under panseret, og på ensomme landeveier med godt norsk snøføre er det en nytelse å legge bilen inn i kontrollerte sladder, bare pass på så det ikke går som det gikk med Petter Stordalen i sin tid.
Perfekt tilpassede skinnseter med dynamisk sidestøtte og massasje er selvfølgelig på plass, det samme er et stort lydanlegg og en masse støttefunksjoner som skal sørge for at du ikke krasjer. Det er vanskelig å finne noe som ikke stemmer med Mercedes CLS. Av mangel på andre mangler kan jeg nevne at mulighetene for å sette en kaffekopp stabilt fra seg glimrer med sitt fravær.
Alt dette bidrar til et ganske dypt innhugg i lommeboka, men også her er det forbedringer fra utgående modell.
Billig innsteg
Mercedes kan nemlig levere CLS med en ny dieselmotor. En firesylindret motor på 204 hestekrefter som gjør inngangsprisen til CLS flere hundretusen kroner lavere. Et relativt beskjedent forbruk på litt over halvliteren på mila bidrar til at prisen for minstemann ligger rundt 750.000 kroner.
Apropos forbruk, så er den relativt sparsommelig den store dieselmotoren også. Forbruket er oppgitt til 0,6 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 159 gram per kilometer. Det er på linje med Audi A7 med tilsvarende motor og firehjulsdrift.
I tillegg kommer CLS med tre forskjellige bensinmotorer, fra 306 til 525 hestekrefter i den vanvittige AMG-versjonen. CLS 500 kan, i likhet med 350 CDI i løpet av året leveres med firehjulsdrift, men prisene for disse modellene er ennå ikke klare.
Les test av forrige AMG-modell: Rå luksus fra Mercedes
Konkurrenter
Audi har nylig lansert A7 som kanskje er en av få direkte konkurrenter CLS har. I tillegg er konseptet med Porsche Panamera ganske likt, selv om mange vil hevde at den er plukket litt nærmere bunnen av fatet, og i tillegg gir et noe mer ungdommelig image enn CLS.
CLS står seg godt mot konkurrentene, og er en glede å kjøre, selv om de ikke er noen sinker de forannevnte heller.
De fleste av oss lønssmottakere kommer aldri til å få råd til en slik bil, men en trøst får være at drømmen har kommet nærmere ved hjelp av downsizing av motorer. Mercedes Norge satser på omlag 150 nye CLS-eiere med norsk pass, straks den minste motoren er på plass i andre kvartal.
Utseendet er jo det samme, så får det heller være at motoren ikke yter like mye som for dem med ubegrenset budsjett.
Les også:
Neste år er det snakk om en stasjonsvogn-utgave av CLS:
Mercedes lager superstasjonsvogn
Test av søskenet CL 500 4Matic: Den siste ekte Mercedes (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.