Vestlandet: Oppsikt vakte opptoget fra Bertel O. Steen i hvert fall. Den norske Mercedes-importøren presenterer sin nye gullgutt, eller skal vi si gullwing, for pressen.

For ettersom den norske importøren kun har ett eksemplar av den nye superbilen SLS AMG, tok de med den gamle helten SLR McLaren og ett stykk CL 65 AMG for at pressen ikke skulle ha det for ille i påvente av sin tur i den nye SLS-en.

Maken til eksklusivt opptog har neppe fergepassasjerer på Vestlandet sett siden SLR-klubben hadde en visitt her i landet ifjor sommer. Her har man altså tre biler med en samlet prislapp på over 12 millioner kroner og en kraftansamling som teller mer enn 1800 hestekrefter!

Og Mercedes-folkene har gjort jobben, for her er det ingen skuffelser. Selv om SLR er ute av produksjon og CL i dagens versjon synger på siste verset, er begge bilene på hver sin kant noe av det ypperste som er laget på fire hjul.

Hallikbilen
For å ta sistnevnte først; CL i 65 AMG-utgave har en 12-sylindret motor som yter 612 hestekrefter og leverer et massivt dreiemoment på 1000 Nm! Bilen er eid av en ikke ukjent eiendomsmillionær i Oslo, som også er kjent som ekstremt bilinteressert. Dermed er toppfartsbegrensningen også opphevet, således blir ikke CL-en noen sinke i dette laget. Nåla stopper ikke før når 330 km/t er nådd, uten at vi fikk prøvd - norske fartsgrenser og vestlandsveier er ikke de rette omstendighetene for slikt.

 

Sist jeg kjørte en CL var den hvit med helt hvitt skinninteriør – som kjøretøyet til den sleipeste av alle hallikene i en gangsterfilm. Denne gangen er bilen helt diskret svart, både innvendig og utenpå, og vekker på langt nær slik oppsikt som de andre bilene i følget.

Det som imponerer mest med denne superbilen er, kanskje ikke så overraskende, den gedigne følelsen av komfort kombinert med fartsressursene. Trøkket og kraften som viser seg ved gasspådrag er vanskelig å forklare – 1000 Nm er deilig! Den faller selvfølgelig litt igjennom om man skulle ta de tre bilene med på bane for å måle hvem som er best, men som hverdagssuperbil kan få måle seg med denne.

 

Museumsbilen
SLR testkjørte vi også i fjor sommer, og bilen er fremdeles et vanvittig bekjentskap. I følge med sine søsken føles den enda mer vanvittig - og kompromissløs - enn alene. Bilen er ikke direkte tungkjørt, men krever adskillig mer av deg bak rattet enn noen av de andre bilene.

Deilig og uovertruffen kraft kommer til syne om man vil, selv om man merker at tiden nok har passert SLR, og hensatt den som en sprek, men noe kuriøs, bil på den teknologiske scenen.

Les også: Klar for museum

 

Den nye kongen
Nå har også SLR-erstatter SLS AMG kommet til landet. Og hvilken bil det er!

Kort oppsummert: Behagelig Mercedes-komfort, krydret med enorme fartsressurser i en perfekt balanse. Legg til en gnistrende ny girkasse og et motorlydbilde som får gåsehuden frem, ikke bare under gasspådrag, men også når du slipper gassen. Deilig!

Les egen test og se og ikke minst hør video av SLS her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.