Wien, Østerrike: Lexus' IS-modell har aldri vært noe alternativ for andre enn spesielt interesserte, i en bilklasse dominert av tyskere som BMW 3-serien, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Nå er tredje generasjon IS på trappene, og denne gang vil Lexus gjøre vei i vellinga. En japansk sjefingeniør har nemlig tenkt tanken å implementere Lexus' fremste fortrinn også i IS-modellen; hybridifisering. Med norske bilavgifter som bakteppe, er det slett ingen dårlig idé. Teknologien favoriseres såpass at det kun er hybridmodellen IS 300h som hentes hit til landet.

Se store bilder av den nye Lexusen i DN Play.

 

Når bilen ser litt mer staselig ut enn en strukket Toyota Corolla, hjelper det også på nabofaktoren. For designmessig har den nye Lexusen mye å fare med.

Også det innvendige er kraftig forbedret. For det første har 85 millimeter økt lengde sørget for at man nå har plass til å ta med seg beina i baksetet. Heller ikke bagasjerommet er totalt på jordet lenger. Til tross for at bilen nå drasser på et stort batteri, har bagasjeplassen økt fra utgående modells latterlige 378 liter, til mer akseptable 450 liter bagasjerom. At også bakseteryggen kan legges ned var på tide, og hjelper stort på de praktiske løsningene. Eneste virkelige plassminus er noe snau takhøyde i baksetet.

 

Interiøret gir en real luksusfølelse, og til forskjell fra sine tyske konkurrenter, MÅ man ikke helgardere i ekstrautstyrlisten. Eksempelvis lukkes de elektriske vinduene med en elegant soft avslutning, dette er ting vi er vant med i luksuslimousiner, men ikke så vanlig i denne klassen. Lydnivået i bilen er også i S-klasse.

Kjernen i den nye bilen er selvfølgelig hybridsystemet. En bensinmotor og elektrisk motor samarbeider om et CO2-utslipp under 100 gram. Forbruket er oppgitt til 0,43 liter på mila, og store, stygge NOx-tall glimrer helt med sitt fravær. Så langt er det bare; Løp og kjøp.

Hybridløsningen leverer noe som skal være 223 hestekrefter til sammen, og det skal få bilen fra stillstand til 100 km/t på drøye åtte sekunder. Det høres jo ikke ille ut, og er heller ikke det. Ille er derimot Lexus' eget mas om sportslighet og "most enjoyable car in the class". Helt der er nemlig ikke bilen. Tyskerne ligger ennå et lite stykke foran akkurat her.

IS har tatt syvmilssteg, men spesielt sportslig blir aldri en bil med trinnløs girkasse. Lexus har greid å stagge mye av maset fra CVT-girkassen, som gjør kjørefølelsen mer harmonisk, og minner mer om en "vanlig" bil. Med mer krefter tilgjengelig trenger ikke motoren like mye turtall som i de mindre hybridene fra Toyota-konsernet.

 

Men jo mer Lexus prøver å være som en vanlig bil, jo mer kåler de det til. Kunstige girskifter, en turteller som oppfører seg svært eksentrisk og kunstig tilsatt motorlyd er det bare å dra på smilebåndet av. Lexusen står solid på egne ben, om den ikke skal tilegne seg egenskaper den ikke innehar. Her kunne Lexus lært litt av seg selv, og heller satset på å beholde annerledesheten.

IS har en 50/50 vektfordeling, noe som gjør at den ligger bra på veien, og kjøreegenskapene er gode, om enn noe nøytrale. En presis styring hjelper godt. Bilen er satt opp relativt stivt, uten at komforten blir skadelidende.

Det jevne skyvet er bilens styrke, men også en svakhet. Girer du to hakk ned med planer om å rase ut av svingen, kommer aldri det samme draget som i en konvensjonell bil. Selv med klampen i bånn, føler man ikke at man har 223 hestekrefter til rådighet.

Om man bærer over Lexus' eget mas om sportslighet, byr Lexus IS på velutstyrt, velkjørende, komfortabel og pålitelig luksus til en hyggelig pris. Oppsummert har den svært få svake punkter.

Les test av storebror GS: Lexus tukter tyskerne

 

Se store bilder av den nye Lexusen i DN Play.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.