Pareto mener de finansielle problemene i Petrobras er den største utfordringen for markedet for flyterigger på kort til mellomlang sikt.
«Med mindre oljeprisen henter seg inn igjen betydelig er Petrobras’ nye forretningsplan, som baserer seg på en Brent oljepris på 60 dollar i 2015 og 70 dollar i 2016 til 2019, allerede ubrukelig,» skriver Pareto i sin siste ukerapport på riggmarkedet.
Petrobras kanseller en mengde kontrakter på rigger, og med den fortsatte svekkelsen i oljepris spår Pareto ytterligere kanselleringer. Ifølge meglerhuset er det nå kansellert riggkontrakter, fordelt på flytere og jackup-rigger, for til sammen ni milliarder dollar i hele industrien. Petrobras har kansellert ni flyterigger, mens Statoil har kansellert tre.
I august kansellerte Petrobras kontrakten for boreskipet Titanium Explorer som er eid av det amerikanske, kriserammede riggselskapet Vantage. Aksjen ble nylig strøket fra New York-børsen, ifølge Pareto på grunn av «abnormt lav» kurs på aksjen. Selskapet hadde en markedsverdi på egenkapitalen på fattige 15 millioner dollar før aksjen ble strøket, mens obligasjonsgjelden var ved utgangen av andre kvartal på 2,6 milliarder dollar, verdsatt til par. Tilsvarende gearing må også norske riggselskaper trolig snart forholde seg til.
Titanium Explorer, et sjettegenerasjons boreskip, var ifølge Pareto opprinnelig kontraktsfestet til desember 2020 med en dagrate på 585.000 dollar per dag (i tillegg til en mulig bonus på 12,5 prosent). Med markedsrater nå nede på halvparten er det til å forstå at Petrobras vil gjøre hva det kan for å komme ut av kontrakten. Petrobras anfører at Vantage ikke har levert i henhold til kontrakten. Vantage har avvist anførslene og tatt saken til voldgift.
«I Brasil har selskapet stanset boreoperasjonene på to av sine eieropererte semirigger, som sterkt indikerer ytterligere nedskalering av flåten. Petrobras har også varslet Paragon og Odebrecht at det vil kunne revidere eller kansellere visse rigger ved å vise til kontraktsklausuler. Den forverrede situasjonen i Petrobras forblir etter vårt syn den største trusselen for markedet for flytende rigger,» skriver Pareto.
Å legge sine egne rigger i opplag er en del av Petrobras’ forretningsplan for 2015 til 2019 om å kutte investeringene i oljeleting med cirka 29 prosent.
Se også:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.