Etter å ha vandret skulder ved skulder i skyggenes dal er både bensinmotoren og Mazda tilbake.

I nye Mazda 6 viser begge seg fra sine beste sider.

Det er lett å glemme hvor bra bensinbiler er, ettersom dieselen bokstavelig talt har laget mørke skyer på himmelen i lengre tid nå. Med det noe svevende og pretensiøse navnet Skyactiv, viser Mazda frem sin moderne bensinmotor. Her slipper man å skjemmes når noen spør hvor mange hestekrefter eller hvor stort motorvolum det er i bilen din.

For der Volkswagen går for downsizing med et motorvolum på 1,4 liter, beholder Mazda tolitersmotoren. I samme håndvending slankes bilen såpass mye at den effektive bensinmotoren ikke bare gir hyggelige ytelser, men også lave forbrukstall og dertilhørende hyggelige priser.

Se store bilder av duellantene i DN Play.

Den 145 hestekrefter sterke motoren er kvikk - også på lave turtall - og leverer sammen med et godt chassis en kjøreopplevelse med positive fortegn. Husk at dette ikke er en klasse som nødvendigvis sprudler over av kjøreglede.

Til sammenligning er den noe dyrere Passaten ganske daff i forhold. Tross sin turbomotor, gjør de ekstra kiloene sitt til at selv DSG-girkassen som vi pleier å rose for sin hurtighet, føles treg.

Mazda er en av bilprodusentene som har skjønt at vekt har en betydning, og i bilenes slankekrig ligger Mazda godt an i mellomklassen.

Den nye Mazda 6 veier ikke mer enn 1300 kilo, noe som er 200 kilo lettere enn konkurrenten Volkswagen Passat. Dét merkes bak rattet.

 

Her får du mye bil for pengene! Med en prislapp på rundt 350.000 kroner får du en stor, velutstyrt stasjonsvogn med en sterk, men nøysom bensinmotor. Om utstyrsnivået skulle dokumenteres med antallet bokstavforkortelser er Mazda helt i toppen. Bare hør her; DSC, RVM, HLA, HBC, LDWS, SCBC, AFLS, TFT, LED, USB, AUX, HMI. Kort fortalt uten forkortelser; mange sikkerhetssystemer og stereoanlegg med tilkoblingsmuligheter.

Om man vil ha automatgir i Mazda 6, koster det 25.000 kroner mer. Når du i tillegg får med 20 ekstra hestekrefter på kjøpet, virker det nesten som et enda gunstigere bilkjøp.

Bagasjeplassen i de to konkurrentene er bra, volumet i Passaten er oppgitt til mer enn i Mazda, men rent praktisk er de ikke så langt unna hverandre. Bakseteplassen derimot er fremdeles litt bedre i Passat.

Mazdaen er en bra bil på mange områder, ofte bedre enn Passat. Men når det gjelder interiørkvaliteten, når ikke Mazda helt opp til bestselgerens nivå. Passat er nær premium-bilene når det kommer til den opplevde kvaliteten bak rattet, det er det ingen andre av de mer "folkelige" familiebilene som er. Heller ikke Mazda 6.

Ingen grunn til å kvie seg for å velge bensin, når hele pakken er så bra som i Mazda 6. I den tyngre Passaten ville den større bensinmotoren på 160 hestekrefter passet bedre, men da øker prisen med 50.000 kroner.

 

Se store bilder av duellantene i DN Play.

45455455555345544454

Les flere biltester her.

Les duellen mellom Mazda CX-5 og Honda CR-V: Dette er den beste folkesuven

Les test av Volkswagen Passat med dieselmotor: Passe ny Passat (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.